Module 2: Doelgroep Jeugd en gezin

DEZE JEUGDIGEN EN OUDERS KOM JE TEGEN

Jeugdigen (met beperkingen) en gezinnen met opvoedproblemen vormen de doelgroep Jeugd & Gezin. Om hen goed te kunnen begrijpen, heb je kennis nodig van meest voorkomende (ontwikkelings)stoornissen en de gevolgen daarvan op het dagelijks functioneren. Dit maakt dat je gemakkelijker een inschatting kunt maken in welke mate er problemen zijn bij het welzijn en de veiligheid, het opvoeden & opgroeien van jeugdigen. Ook wordt aandacht besteed aan ouders die problemen hebben met opvoeden.

Dankzij de kennis die je in deze module opdoet weet je meer over de jeugdige en zijn gezin die je tegenkomt in het jeugddomein.

Wie ben je?

Ben jij werkzaam als jeugdconsulent? Wil je je om- of bijscholen tot jeugd- en gezinsprofessional bij een gemeente of heb je de ambitie om in het jeugddomein werkzaam te zijn? Ga je weer herintreden?  Dan is deze opleiding zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 of hbo-opleiding hebt.

Wat krijg je?

Tijdens de module wordt een groot aantal (ontwikkelings)stoornissen behandeld. Je leert welke beperking welke invloed heeft. Dit maakt dat je gemakkelijker kunt inschatten in welke mate er problemen zijn, als het gaat om de welzijn en veiligheid, het opvoeden en opgroeien van jeugdigen. Ook wordt aandacht besteed aan ouders die problemen hebben met opvoeden. De volgende onderwerpen komen aan bod:

- Verloop van de ontwikkeling van jeugdigen;
- Jeugdigen met psychiatrische problematiek;
- Jeugdigen met een verstandelijke en/of lichamelijke en/of zintuiglijke beperking;
- Jeugdigen met chronische (somatische) aandoeningen (o.a Stofwisselingsziekte);
- Jeugdigen met dyslexie;
- Draagkracht/draaglast van jeugdige/ouders en het gezin als systeem;

Leerdoelen

Je leert …


… Welke verschillende (ontwikkelings)stoornissen er kunnen voorkomen bij jeugdigen;
… Hoe de beperking of stoornis invloed kan hebben op het dagelijks functioneren van jeugdige én gezin;
… Hoe deze jeugdigen zich kunnen ontwikkelen, zich kunnen (leren) aanpassen;
… Welke ondersteuningsbehoefte deze jeugdigen en hun ouders hebben;
… Wat er nodig is om goed onderzoek te kunnen doen;
… Hoe samengewerkt kan worden met hulpverleners.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding