Module 3: Fraude en terugvordering

Fraudepreventie is een belangrijk onderdeel in de uitvoering van de Participatiewet. Fraude mag tenslotte niet lonen en het draagt niet bij aan het maatschappelijke draagvlak voor de sociale zekerheid. Om die reden moet een fraudesignaal in een zo vroeg mogelijk stadium herkend worden. Dat betekent dat steeds meer de nadruk komt te liggen op preventie van misbruik. Hoe doe je dat als gemeente? En wat moet je doen als een te hoge bijstandsuitkering is uitgekeerd of dat er ten onrechte is uitbetaald? Wanneer is het college bevoegd om ten onrechte verstrekte bijstand terug te vorderen? Sinds de invoering van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving bestaat bij fraude de verplichting om terug te vorderen.

Wie ben je?

De module fraude en terugvordering is bedoeld voor alle uitvoerende medewerkers van de Participatiewet. En voor deelnemers van de volledige opleiding klantmanager Werk en Inkomen.

Wat krijg je?

In deze praktijkgerichte module staan we stil bij verschillende manieren van handhaven en de mogelijkheden die de Participatiewet daarvoor biedt. Tevens gaan lichten we de terugvorderingssystematiek toe aan de hand van casuïstiek. 
Aan bod komen onder andere de volgende onderwerpen:

- fraudegevoelige onderwerpen, zoals woon- en leefsituaties en inkomen en vermogen;
- bestandsgegevens zoals Suwinet, Inlichtingenbureau;
- bestuursrechtelijke bewijsmiddelen;
- terugvordering als verplichting of bevoegdheid;
- herziening of intrekking van een besluit;
- hoofdelijke aansprakelijkheid;
- verjaringstermijn en de zesmaanden-jurisprudentie;
- bruto of netto;
- mogelijkheden tot verrekenen;
- terugvordering op grond van IOAW, IOAZ;
- de beslagvrije voet;
- jurisprudentie.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en opdrachten lichten we de materie nader toe.

Leerdoelen

Wat leer je?

Na het volgen van de module fraude en terugvordering ben je in staat om fraudesignalen snel op te pikken en daar op een adequate manier op te reageren. Tevens leer je de theoretische en praktische aspecten rond terug- en invordering van bijstand kennen en hoe dat in de praktijk correct toe te passen.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding