Fraudepreventie is een belangrijk onderdeel in de uitvoering van de Participatiewet. Fraude mag tenslotte niet lonen en het draagt niet bij aan het maatschappelijke draagvlak voor de sociale zekerheid. Om die reden moet een fraudesignaal in een zo vroeg mogelijk stadium herkend worden. Dat betekent dat steeds meer de nadruk komt te liggen op preventie van misbruik. Hoe doe je dat als gemeente? En wat moet je doen als een te hoge bijstandsuitkering is uitgekeerd of dat er ten onrechte is uitbetaald? Wanneer is het college bevoegd om ten onrechte verstrekte bijstand terug te vorderen? Sinds de invoering van de Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving bestaat bij fraude de verplichting om terug te vorderen.
Wie ben je?
De module fraude en terugvordering is bedoeld voor alle uitvoerende medewerkers van de Participatiewet. En voor deelnemers van de volledige opleiding klantmanager Werk en Inkomen.
Wat krijg je?
In deze praktijkgerichte module staan we stil bij verschillende manieren van handhaven en de mogelijkheden die de Participatiewet daarvoor biedt. Tevens gaan lichten we de terugvorderingssystematiek toe aan de hand van casuïstiek.
Aan bod komen onder andere de volgende onderwerpen:
- fraudegevoelige onderwerpen, zoals woon- en leefsituaties en inkomen en vermogen;
- bestandsgegevens zoals Suwinet, Inlichtingenbureau;
- bestuursrechtelijke bewijsmiddelen;
- terugvordering als verplichting of bevoegdheid;
- herziening of intrekking van een besluit;
- hoofdelijke aansprakelijkheid;
- verjaringstermijn en de zesmaanden-jurisprudentie;
- bruto of netto;
- mogelijkheden tot verrekenen;
- terugvordering op grond van IOAW, IOAZ;
- de beslagvrije voet;
- jurisprudentie.
Aan de hand van praktijkvoorbeelden en opdrachten lichten we de materie nader toe.
Wat leer je?
Na het volgen van de module fraude en terugvordering ben je in staat om fraudesignalen snel op te pikken en daar op een adequate manier op te reageren. Tevens leer je de theoretische en praktische aspecten rond terug- en invordering van bijstand kennen en hoe dat in de praktijk correct toe te passen.
Inschrijven via website van de opleiderNiet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding