Module 4: Het gesprek en het onderzoek

Hoe kun je in een goed gesprek de situatie van de burger volledig in kaart brengen en voldoende gegevens voor het onderzoek verzamelen? Hoe kun je de vraag àchter de vraag boven water krijgen, samen doelen bepalen en oplossingsrichtingen bedenken? En natuurlijk, hoe kun je mensen motiveren tot het inzetten van hun eigen kracht? Dit vraagt creativiteit, inlevingsvermogen en overtuigingskracht. In deze module staan we stil bij ‘het gesprek’.


Wie ben je?

Wil je je om- of bijscholen tot Wmo consulent? Ga je weer herintreden in de Wmo? Dan is deze cursus zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 of hbo-opleiding hebt.


Wat krijg je?

Twee intensieve en actieve cursusdagen met theorie over het gesprek en het onderzoek. Daarnaast gaan we vaardigheden oefenen. De laatste middag geeft een acteur feedback op jouw gespreksvaardigheden en gedrag. De volgende onderwerpen komen aan bod:

- Wat zijn de doelen van een Wmo-gesprek;
- wat is de structuur en inhoud van het gesprek;
- wat is de juiste gesprekshouding;
- welke gespreksvaardigheden maken een open dialoog mogelijk;
- welke instrumenten kun je gebruiken om het netwerk in kaart te brengen;
- hoe voer je een gesprek met en voor mantelzorgers;
- wat is ‘motiverende gespreksvoering’ en hoe kun je dat toepassen.

Leerdoelen

Wat leer je?

- op een effectieve wijze gesprekken te voeren;
- samen met de burger de ondersteuningsbehoefte en oplossingen te bespreken;
- mensen te motiveren tot meedenken en nemen van eigen verantwoordelijkheid;
- hoe je mantelzorgers en mensen uit het sociale netwerk van de cliënt betrekt bij het proces.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding