HOE KUN JE DE JEUGDIGE (EN ZIJN GEZIN) ACTIVEREN?
Je wilt leren hoe je in een gesprek met ouders en jeugdige de ondersteuningsbehoefte helder kunt krijgen. Wat is de vraag achter de vraag? Hoe breng je integraal de situatie van het gezin in kaart? Hoe bepaal je samen de doelen? En hoe ga je over mogelijke oplossingsrichtingen met jeugdige en ouders in gesprek? Uiteraard komt in deze module ook aan bod hoe je de jeugdige/ouders motiveert tot het inzetten van de eigen kracht en het eigen netwerk.
Wie ben je?
Ben jij werkzaam als jeugdconsulent? Wil je je om- of bijscholen tot jeugd- en gezinsprofessional bij een gemeente of heb je de ambitie om in het jeugddomein werkzaam te zijn? Ga je weer herintreden? Dan is deze opleiding zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 of hbo-opleiding hebt.
Wat krijg je?
Tijdens de module draait het om specifieke gespreksvaardigheden die je kunt inzetten bij gesprekken met jeugdigen, ouders en gezinnen. Hierbij wordt ook de koppeling gemaakt met ‘het keukentafelgesprek’. Direct na de theorie wordt deze in praktijk gebracht door diverse praktische oefeningen. Op de laatste middag oefen je een (deel van een) gesprek met een acteur. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Wat zijn de doelen, de structuur en de inhoud van het gesprek?;
- wat is de juiste gesprekshouding en welke vaardigheden maken een open dialoog mogelijk?;
- hoe voer je het gesprek met een jeugdige?;
- wat is de afweging met wie (eerst) in gesprek en waarom?;
- bewustwording van jouw ‘weerstand’ in bepaalde gesprekken;
- hoe leid je een gesprek in en maak je bijvoorbeeld gebruikelijke zorg van ouders en de verhouding draaglast/draagkracht van/tussen gezinsleden en als systeem bespreekbaar?;
- hoe breng je het netwerk in kaart en het gebruik van instrumenten ter visualisatie voor jeugdigen/ouders tijdens het gesprek;
- het belang om jeugdige, ouders en hulpverleners bij elkaar te betrekken tijdens het proces;
- samenwerkingsrelatie opbouwen met de ouders.
Je leert …
… op een effectieve wijze gesprekken te voeren als jeugdconsulent;
… afweging te maken met wie (eerst) in gesprek voor een goed proces en resultaat;
… diverse gesprekstechnieken en instrumenten kennen die je kunt gebruiken als jeugdconsulent;
… gesprekken voeren met meerdere mensen, waarin verschillende belangen een rol spelen.
Je ontvangt een “Certificaat”, waarop je accreditatiepunten staan vermeld, indien je minimaal 80% van de cursusdag hebt gevolgd.
Accreditatie
Module 4 van de opleiding jeugdconsulent is SKJ geaccrediteerd voor in totaal 19.5 punten.
Heb je een NFG registratie? Dan kun je de punten voor deze opleiding als bij- of nascholing registreren.
Inschrijven via website van de opleiderNiet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding