Module 4: Het gesprek en het onderzoek bij gezinnen (SKJ)

HOE KUN JE DE JEUGDIGE (EN ZIJN GEZIN) ACTIVEREN?

Je wilt leren hoe je in een gesprek met ouders en jeugdige de ondersteuningsbehoefte helder kunt krijgen. Wat is de vraag achter de vraag? Hoe breng je integraal de situatie van het gezin in kaart? Hoe bepaal je samen de doelen? En hoe ga je over mogelijke oplossingsrichtingen met jeugdige en ouders in gesprek? Uiteraard komt in deze module ook aan bod hoe je de jeugdige/ouders motiveert tot het inzetten van de eigen kracht en het eigen netwerk.


Wie ben je?

Ben jij werkzaam als jeugdconsulent? Wil je je om- of bijscholen tot jeugd- en gezinsprofessional bij een gemeente of heb je de ambitie om in het jeugddomein werkzaam te zijn? Ga je weer herintreden?  Dan is deze opleiding zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 of hbo-opleiding hebt.

Wat krijg je?

Tijdens de module draait het om specifieke gespreksvaardigheden die je kunt inzetten bij gesprekken met jeugdigen, ouders en gezinnen. Hierbij wordt ook de koppeling gemaakt met ‘het keukentafelgesprek’. Direct na de theorie wordt deze in praktijk gebracht door diverse praktische oefeningen. Op de laatste middag oefen je een (deel van een) gesprek met een acteur. De volgende onderwerpen komen aan bod:

- Wat zijn de doelen, de structuur en de inhoud van het gesprek?;
- wat is de juiste gesprekshouding en welke vaardigheden maken een open dialoog mogelijk?;
- hoe voer je het gesprek met een jeugdige?;
- wat is de afweging met wie (eerst) in gesprek en waarom?;
- bewustwording van jouw ‘weerstand’ in bepaalde gesprekken;
- hoe leid je een gesprek in en maak je bijvoorbeeld gebruikelijke zorg van ouders en de verhouding draaglast/draagkracht van/tussen gezinsleden en als systeem bespreekbaar?;
- hoe breng je het netwerk in kaart en het gebruik van instrumenten ter visualisatie voor jeugdigen/ouders tijdens het gesprek;
- het belang om jeugdige, ouders en hulpverleners bij elkaar te betrekken tijdens het proces;
- samenwerkingsrelatie opbouwen met de ouders.

 

Leerdoelen

Je leert …
… op een effectieve wijze gesprekken te voeren als jeugdconsulent;
… afweging te maken met wie (eerst) in gesprek voor een goed proces en resultaat;
… diverse gesprekstechnieken en instrumenten kennen die je kunt gebruiken als jeugdconsulent;
… gesprekken voeren met meerdere mensen, waarin verschillende belangen een rol spelen.

Je ontvangt een “Certificaat”, waarop je accreditatiepunten staan vermeld, indien je minimaal 80% van de cursusdag hebt gevolgd.

Accreditatie
Module 4 van de opleiding jeugdconsulent is SKJ geaccrediteerd voor in totaal 19.5 punten.

Heb je een NFG registratie? Dan kun je de punten voor deze opleiding als bij- of nascholing registreren.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding