Tijdens deze module gaan we in op de verschillende soorten schulden die cliënten kunnen hebben. Het is van belang deze soorten te kunnen onderscheiden, om te komen tot een oplossing die aansluit bij de cliënt. We besteden ook aandacht aan de verschillende schuldeisers omdat die, net als cliënten, ieder op eigen wijze behandeld willen/moeten worden.
Wie ben je?
Je beschikt over ten minste hbo-niveau, je wilt als schuldhulpverlener aan de slag en je wilt in korte tijd de daarvoor noodzakelijke kennis en vaardigheden leren.
Wat krijg je?
Tijdens deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Veel voorkomende schulden, hun rangorde (en daarmee de positie van de betreffende schuldeiser);
- niet-saneerbare schulden en overige schulden die een schuldsanering in de weg staan of niet onder het ‘schone lei’ beginsel vallen zoals bijvoorbeeld verkeers- of andere boetes en schadevergoedingen die het CJIB int, DUO-schulden; schulden van gewezen zelfstandigen, schulden als gevolg van een veroordeling die onherroepelijk is geworden;
- de wijze waarop met de verschillende schulden in de praktijk moet worden omgegaan.
Wat leer je?
Je krijgt alle basiskennis die nodig is om een goede start te maken als schulddienstverlener. Je weet wat alle werkzaamheden inhouden, hoe schulddienstverlening is georganiseerd, met welke wet- en regelgeving je te maken krijgt en hoe je op de juiste manier gesprekken voert om te komen tot een goed plan van aanpak en een gemotiveerde cliënt.
Inschrijven via website van de opleiderNiet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding