Als klantmanager Werk en Inkomen voer je veel gesprekken met de burger. Omdat elk mens anders is behoeft iedereen een andere benadering. Hoe zorg je ervoor dat je iemand motiveert om aan het werk te gaan? Hoe zet je iemand in zijn eigen kracht? En hoe ga je om met mogelijke agressie en weerstand? En hoezo reageert iemand zoals hij reageert? In deze training leer je gesprekstechnieken die je kunnen ondersteunen in dergelijke gesprekken.
Wie ben je?
Deze module is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in de uitvoering van de Participatiewet en wie met regelmaat gesprekken voert in het kader van re-integratie, fraude of algemene onderzoeken.
Wat krijg je?
In de module komen de volgende onderdelen aan bod:
- Algemene communicatievaardigheden en verschillende communicatiestijlen;
- reflectie op je eigen houding en referentiekader;
- het aangaan van de relatie met de gesprekspartner(s);
- omgaan met ‘bezwaartaal’ en weerstand;
- reflecteren, bevestigen en samenvatten, focus aanbrengen, richting bepalen, behouden van het - initiatief en de regie tijdens het gesprek;
- motivatie- en oplossingsgerichte technieken;
- het komen tot en nakomen van afspraken en de afronding van het gesprek.
Inschrijven via website van de opleider
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding