Een goede communicatie met alle betrokken partijen is cruciaal voor het goed verlopen van een schuldhulpverleningstraject. Tijdens deze tweedaagse module komt aan bod welke vaardigheden je hiervoor nodig hebt, hoe je omgaat met verschillende gesprekspartners en verschillende gespreksvormen.
Wie ben je?
Je beschikt over ten minste hbo-niveau, je wil als schulddienstverlener aan de slag en je wil in korte tijd de daarvoor noodzakelijke kennis en vaardigheden leren.
Wat krijg je?
Tijdens deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Algemene communicatievaardigheden en verschillende communicatiestijlen;
- reflectie op je eigen houding en referentiekader;
- het aangaan van de relatie met de gesprekspartner(s);
- omgaan met ‘bezwaartaal’ en weerstand;
- het voeren van gesprekken en onderhandelen met de schuldenaar / schuldeiser;
- reflecteren, bevestigen en samenvatten, focus aanbrengen, richting bepalen, behouden van het initiatief en de regie tijdens het gesprek;
- motivatie- en oplossingsgerichte technieken;
- het komen tot en nakomen van afspraken en de afronding van het gesprek.
Wat leer je?
Je krijgt alle basiskennis die nodig is om een goede start te maken als schulddienstverlener. Je weet wat alle werkzaamheden inhouden, hoe schulddienstverlening is georganiseerd, met welke wet- en regelgeving je te maken krijgt en hoe je op de juiste manier gesprekken voert om te komen tot een goed plan van aanpak en een gemotiveerde cliënt.
Inschrijven via website van de opleiderNiet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding