Module 9: Het Gesprek

Een goede communicatie met alle betrokken partijen is cruciaal voor het goed verlopen van een schuldhulpverleningstraject. Tijdens deze tweedaagse module komt aan bod welke vaardigheden je hiervoor nodig hebt, hoe je omgaat met verschillende gesprekspartners en verschillende gespreksvormen.

Wie ben je?

Je beschikt over ten minste hbo-niveau, je wil als schulddienstverlener aan de slag en je wil in korte tijd de daarvoor noodzakelijke kennis en vaardigheden leren.

Wat krijg je?

Tijdens deze cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:

- Algemene communicatievaardigheden en verschillende communicatiestijlen;
- reflectie op je eigen houding en referentiekader;
- het aangaan van de relatie met de gesprekspartner(s);
- omgaan met ‘bezwaartaal’ en weerstand;
- het voeren van gesprekken en onderhandelen met de schuldenaar / schuldeiser;
- reflecteren, bevestigen en samenvatten, focus aanbrengen, richting bepalen, behouden van het initiatief en de regie tijdens het gesprek;
- motivatie- en oplossingsgerichte technieken;
- het komen tot en nakomen van afspraken en de afronding van het gesprek.

Leerdoelen

Wat leer je?

Je krijgt alle basiskennis die nodig is om een goede start te maken als schulddienstverlener. Je weet wat alle werkzaamheden inhouden, hoe schulddienstverlening is georganiseerd, met welke wet- en regelgeving je te maken krijgt en hoe je op de juiste manier gesprekken voert om te komen tot een goed plan van aanpak en een gemotiveerde cliënt.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding