Haal véél méér resultaat uit je gesprekken door minder hard te werken!
Voor jou als klantmanager, jobcoach, werkbegeleider of casemanager is het steeds een uitdaging om zoveel mogelijk resultaat te halen uit de beschikbare tijd. Dat geldt ook voor je gesprekken. Die gesprekken zijn soms prettig en luchtig. Ook krijg je te maken met weerstand, onwil of on-macht tijdens gespreken. Hoe herken je nu het verschil tussen de verschillende soorten weer-stand? En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat de cliënt zich gehoord voelt en bereid is om op zoek te gaan naar zijn eigen motivatie om te veranderen binnen de mogelijkheden die er zijn? Je leert tijdens deze training de “eigen kracht” van de cliënt te versterken, waardoor de zelfredzaamheid van de cliënt wordt vergroot. De training is van A tot Z opgebouwd uit oefeningen die zijn ontwikkeld vanuit de begeleidings-praktijk op het gebied van Werk & Inkomen en gebaseerd op de theorie van Motiverende Gespreksvoering.
Waarom deze training?
Omdat er als professioneel begeleider op het gebied van Werk & Inkomen veel van jou gevraagd wordt op het gebied van gesprekstechnieken. Cliënten zijn vaak ambivalent en twijfelen over het nut en de noodzaak om te veranderen. Of dat nu actie richting activering, (parttime) werk of het aanpakken van schulden betreft. En dat is heel menselijk. Het verkennen van de voor- en nadelen van een verandering bij de cliënt, vraagt van de klantmanager de vaardigheid om niet in de “hulpverlenersreflex” te schieten en om niet te gaan overtuigen. Tijdens deze training leer je alle vaardigheden om de werkrelatie aan te gaan, smen met de cliënt te focussen, verandertaal bij de cliënt te ontlokken én de cliënt in de actiestand te krijgen richting de verandering.
Na de training ben je:
En heb je:
Vakbekwaam Evalueren
Niet van toepassing Handhaven
Vakbekwaam Rapporteren
Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Vakvolwassen In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Uitvoering
Vakvolwassen Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Creativiteit
Vakvolwassen Methodisch werken
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Vakbekwaam Organisatiesensitiveit
Vakvolwassen Communiceren
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Lerende houding
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakvolwassen Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Regisseren
Vakvolwassen Coachen
Vakvolwassen Flexibiliteit
Vakbekwaam Analytisch vermogen
Vakbekwaam Integriteit