Met motiverende gespreksvoering zorg je ervoor dat je gesprekspartner zelf de motivatie vindt om veranderingen in te zetten. Dit sluit goed aan bij één van de belangrijkste pijlers in het sociaal domein: burger èn gemeente zijn samen verantwoordelijk voor het zoeken naar oplossingen voor belemmeringen. Zodra iemand zich meldt met een probleem, is het gesprek de uitgelezen plek om in te gaan op eigen kracht en verantwoordelijkheid. Maar hoe zorg je ervoor dat dit gesprek mensen ook activeert?
Met motiverende gespreksvoering verken en activeer je de motivatie van mensen. Zo draagt het bij aan het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid en het zelf zoeken oplossingen. In deze workshop maak je kennis met deze methode.
Wie ben je?
Deze workshop is belangrijk voor jou, als je de taak hebt om met burgers in gesprek te gaan in het kader van de Wmo, Schulddienstverlening, Participatiewet of Jeugdwet.
Wat krijg je?
Je krijgt een workshop van twee dagdelen met daarin uitleg en een aantal oefeningen gebaseerd op de theorie van motiverende gespreksvoering (Miller en Rollnick). Aan de hand van korte effectieve oefeningen worden principes en uitgangspunten toegepast en ervaar je hoe deze methode kan uitpakken.
De onderwerpen die aan de orde komen zijn:
Wat is de grondhouding van motiverende gespreksvoering?;
welke basisvaardigheden worden op welke manier ingezet bij het gesprek?;
hoe onderzoek je de beweegredenen van je gesprekspartner?;
hoe kun je invloed uitoefenen op de keuzes die mensen maken?
Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk oefen je met het inzetten van motiverende gespreksvaardigheden, om de eigen kracht van mensen te stimuleren. Hiermee motiveer je iemand om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Tijdens het tweede dagdeel kun je zelf situaties inbrengen om te oefenen met een acteur.
Wat leer je?
- wat motiverende gespreksvoering is en hoe het werkt;
- hoe je motiverende gesprekstechnieken kunt inzetten in jouw vakgebied;
- hoe je invloed kunt uitoefenen op het gedrag van je gesprekspartner.
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding