Motiverende gespreksvoering

Met motiverende gespreksvoering zorg je ervoor dat je gesprekspartner zelf de motivatie vindt om veranderingen in te zetten. Dit sluit goed aan bij één van de belangrijkste pijlers in het sociaal domein: burger èn gemeente zijn samen verantwoordelijk voor het zoeken naar oplossingen voor belemmeringen. Zodra iemand zich meldt met een probleem, is het gesprek de uitgelezen plek om in te gaan op eigen kracht en verantwoordelijkheid. Maar hoe zorg je ervoor dat dit gesprek mensen ook activeert?
Met motiverende gespreksvoering verken en activeer je de motivatie van mensen. Zo draagt het bij aan het stimuleren van de eigen verantwoordelijkheid en het zelf zoeken oplossingen. In deze workshop maak je kennis met deze methode.

Wie ben je?

Deze workshop is belangrijk voor jou, als je de taak hebt om met burgers in gesprek te gaan in het kader van de Wmo, Schulddienstverlening, Participatiewet of Jeugdwet.

Wat krijg je?

Je krijgt een workshop van twee dagdelen met daarin uitleg en een aantal oefeningen gebaseerd op de theorie van motiverende gespreksvoering (Miller en Rollnick). Aan de hand van korte effectieve oefeningen worden principes en uitgangspunten toegepast en ervaar je hoe deze methode kan uitpakken.

De onderwerpen die aan de orde komen zijn:

Wat is de grondhouding van motiverende gespreksvoering?;
welke basisvaardigheden worden op welke manier ingezet bij het gesprek?;
hoe onderzoek je de beweegredenen van je gesprekspartner?;
hoe kun je invloed uitoefenen op de keuzes die mensen maken?

Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk oefen je met het inzetten van motiverende gespreksvaardigheden, om de eigen kracht van mensen te stimuleren. Hiermee motiveer je iemand om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Tijdens het tweede dagdeel kun je zelf situaties inbrengen om te oefenen met een acteur.

 

Leerdoelen

Wat leer je?

- wat motiverende gespreksvoering is en hoe het werkt;
- hoe je motiverende gesprekstechnieken kunt inzetten in jouw vakgebied;
- hoe je invloed kunt uitoefenen op het gedrag van je gesprekspartner.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding