Motiverende gespreksvoering

In de dagelijkse praktijk van professionals speelt motivatie in allerlei vormen een belangrijke rol. Zeker in deze tijd van de grote transities waarbij het gaat om ‘zelfregie’, ‘eigen kracht’, en ‘eigen verantwoordelijkheid’. Voor zorg – en welzijnsorganisaties maar ook gemeenten betekent dit een andere manier van begeleiden.
MG is een benaderingswijze waarbij mensen die een gedragsverandering willen ondergaan worden ondersteund in dit proces. In de training wordt uitgegaan van het theoretisch kader van Miller en Rollnick. Uitgangspunt is contact door onbevangen te luisteren; de cliënt is belangrijker dan de begeleider en de relatie is belangrijker dan de methode. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden van de cliënt, de sterke punten. Met behulp van het stellen van zogenaamde motiverende oplossingsgerichte vragen wordt er vanuit een oplossing en niet vanuit een probleem gewerkt.

Een gemeenschappelijke deler onder professionals is vaak frustratie - en handelingsverlegenheid. Motiverende gespreksvoering geeft handvatten om deze frustratie en handelingsverlegenheid niet leidend te laten zijn in het contact en om in samenwerking te komen tot gedragsverandering.

Deze training wordt als open inschrijving, maar ook in-company op maat voor uw organisatie aangeboden.

Leerdoelen

Na het volgen van deze training
- Heeft u kennis over en vaardigheden in het voeren van motiverende gesprekken met cliënten;
- Weet u hoe u deze technieken kunt toepassen in uw dagelijkse praktijk en heeft u daarmee geoefend op basis van eigen ingebrachte casuïstiek;
- Heeft u handvatten gekregen om uw deskundigheid te verbreden op het gebied van houding en attitude.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving