Motiverende gespreksvoering is een praktische methodiek om gedragsverandering bij clienten teweeg te brengen, door met elkaar op een bepaalde manier te praten over verandering. Het is een bewezen effectieve methode bij cliënten die moeilijk in beweging komen, niet actief meewerken, weerstand vertonen of ambivalent staan tegenover verandering. Motiverende gespreksvoering is oorspronkelijk ontwikkeld voor de verslavingszorg, maar wordt steeds meer binnen het sociale domein ingezet gericht op re-integratie en maatschappelijke participatie. En dat is niet voor niks, want met motiverende gespreksvoering kun je cliënten motiveren om actiever aan de slag te gaan met het vinden van werk, het realiseren van optimale participatie en de regie pakken op hun leven.
In deze training gaan we aan de slag met de basis van motiverende gespreksvoering: de uitgangspunten, basishouding en de processen van engageren, focussen, ontlokken en plannen. We oefenen met technieken en lastige situaties uit jouw eigen praktijk.
De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. Je gaat aan de slag met de basis van motiverende gespreksvoering. Om de gesprekstechnieken goed te kunnen toepassen, wordt de theorie kort toegelicht, maar gaan we vooral veel oefenen. Omdat we oefenen met gesprekken die de je dagelijks voert, vragen we je om voor de training casuïstiek voor te bereiden.
Na de training weet je meer over:
- De uitgangspunten, basishouding en technieken van motiverende gespreksvoering
- Technieken om te engageren en te ontlokken
- De kracht van ambivalentie en twijfel
- Verandertaal en behoudtaal
- De impact van jouw eigen houding en gedrag op de effectiviteit van het gesprek.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- De motivatie van de cliënt versterken
- De cliënt ondersteunen in gedragsverandering
- De technieken van motiverende gespreksvoering toepassen
- Het bevorderen van verandertaal en het verminderen van behoudtaal
- Uit de reparatiereflex blijven.
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Evalueren
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Methodisch werken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit