Motiverende gespreksvoering is een methodiek om gedragsverandering bij clienten teweeg te brengen, door met elkaar op een bepaalde manier te praten over verandering. Het is een bewezen effectieve methode bij cliënten die moeilijk in beweging komen, niet actief meewerken, weerstand vertonen of ambivalent staan tegenover verandering.
In deze training voor gevorderden fris je de basis van motiverende gespreksvoering op en ga je actief oefenen met de meer complexe technieken van motiverende gespreksvoering (zoals reflectief luisteren, het geven van specifieke positieve feedback, ombuigen van weerstand en bevorderen van zelfsturend vermogen) en met lastige situaties in de praktijk. Op de tweede dag ga je vooral bezig met het oefenen van lastige situaties. Om dit goed te kunnen oefenen, zetten we een trainingsacteur in.
De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. We behandelen een aantal complexere technieken zoals reflectief luisteren en specifieke positieve feedback. Je gaat vooral aan de slag met die technieken en situaties uit de praktijk waarvan je hebt aangegeven dat je die lastig vindt. Oefenen doen we op de tweede dag met behulp van een trainingsacteur.
Na de training weet je meer over:
- De kracht van motiverende gespreksvoering
- Complexere technieken van motiverende gespreksvoering
- De impact van jouw eigen houding en gedrag op de effectiviteit van het gesprek
- Krachten en valkuilen bij het toepassen van motiverende gespreksvoering.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- De complexere technieken van motiverende gespreksvoering toepassen
- De cliënt ondersteunen in blijvende gedragsverandering
- Omgaan met tegenslagen in gesprekken met jouw cliënt
- Uw eigen valkuilen voorkomen en jouw krachten beter benutten.
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakvolwassen Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Integriteit
Vakbekwaam Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit