Omgaan met agressie

Helaas kun je in je werk steeds meer te maken krijgen met agressie. Soms heel duidelijk en fysiek, soms meer sluipend en verbaal. Wat kun je nu doen om agressief gedrag van cliënten zo veel mogelijk te voorkomend? En wat kun je doen als een zich cliënt toch agressief gedraagt? We kijken daarbij naar jouw eigen grenzen, het agressieprotocol en basisregels van jouw organisatie en hoe je die vertaalt naar concrete situaties met cliënten. We kijken naar effectieve en de-escalerende gesprekstechnieken en gaan vooral veel oefenen met een acteur die op een veilige en prettige manier borgt dat je kan oefenen met agressief gedrag. Ook kijken we naar de impact van een incident met een cliënt. Soms kun je het makkelijk van je afschudden, soms heeft het meer impact. Hoe kun je er voor zorgen dat je na een incident met veel plezier, rust, zelfvertrouwen en een open houding naar cliënten weer verder werkt?

Leerdoelen

Na deze training weet je meer over:

-  Het verschil tussen agressief en emotioneel gedrag

-  Jouw eigen grenzen wat betreft agressief gedrag

-  Signalen van agressie

-  Technieken om te de-escaleren.

 

Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:

-  Signalen van emotie en agressie op tijd signaleren

-  Omgaan met emoties van uw cliënten

-  Agressief gedrag van cliënten voorkomen

-  Omgaan met verschillende soorten van agressief gedrag

-  Je eigen (gevoel van) veiligheid te borgen zonder dat dit averechts werkt

-  De impact van incident met een cliënt op je eigen gevoel en gedrag managen.  

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Uitvoering

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Evalueren

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Vakvolwassen Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Flexibiliteit