Helaas kun je in je werk steeds meer te maken krijgen met agressie. Soms heel duidelijk en fysiek, soms meer sluipend en verbaal. Wat kun je nu doen om agressief gedrag van cliënten zo veel mogelijk te voorkomend? En wat kun je doen als een zich cliënt toch agressief gedraagt? We kijken daarbij naar jouw eigen grenzen, het agressieprotocol en basisregels van jouw organisatie en hoe je die vertaalt naar concrete situaties met cliënten. We kijken naar effectieve en de-escalerende gesprekstechnieken en gaan vooral veel oefenen met een acteur die op een veilige en prettige manier borgt dat je kan oefenen met agressief gedrag. Ook kijken we naar de impact van een incident met een cliënt. Soms kun je het makkelijk van je afschudden, soms heeft het meer impact. Hoe kun je er voor zorgen dat je na een incident met veel plezier, rust, zelfvertrouwen en een open houding naar cliënten weer verder werkt?
Na deze training weet je meer over:
- Het verschil tussen agressief en emotioneel gedrag
- Jouw eigen grenzen wat betreft agressief gedrag
- Signalen van agressie
- Technieken om te de-escaleren.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- Signalen van emotie en agressie op tijd signaleren
- Omgaan met emoties van uw cliënten
- Agressief gedrag van cliënten voorkomen
- Omgaan met verschillende soorten van agressief gedrag
- Je eigen (gevoel van) veiligheid te borgen zonder dat dit averechts werkt
- De impact van incident met een cliënt op je eigen gevoel en gedrag managen.
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Uitvoering
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Evalueren
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Vakvolwassen Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit