Diversiteit; effectief communiceren binnen cultuurverschillen.
We leven in een multiculturele samenleving. Hierdoor worden ook ambtenaren binnen de gemeente steeds vaker geconfronteerd met lastige situaties die ontstaan vanuit verschillende culturele achtergronden. Door inzicht in andere culturen is men in staat effectiever met deze situaties om te gaan. Een gespreksdoel is makkelijker te bereiken als de professional weet wat de culturele achtergrond is en hoe hij hierin kan sturen. Door kennis van de andere cultuur kunnen dienstverleners beter communiceren met hun klanten; de boodschap van de dienstverlener komt beter over en de kans op een effectief traject wordt groter.
U kijkt via uw eigen spiegel naar de cultuur van ‘anderen’. Communiceren die anderen eigenaardig of gewoon eigen en aardig. U krijgt er de fijne kneepjes van. Wat is in andere culturen een conflict en hoe gaat men daar mee om? Waar liggen voor u valkuilen maar ook: waar liggen de bruggetjes? Wat kan ik wel en niet aan de orde stellen en hoe pak ik dat aan?
Het bewust stil staan bij verschillen in denkwijzen en de wijze waarop deze doorwerken in het communicatie- en interactieproces kan de effectiviteit van uw benaderingswijze verhogen.
Hoe kunt u iets aan de orde stellen, waar liggen voor u de valkuilen, maar ook waar liggen de bruggetjes. U leert er alles over!
Deze topdag is een must voor professionals die met mensen uit andere culturen werken. U zult zich verbazen over ‘ons’.
Binnen deze training komen onderwerpen aan bod als:
Het geleerde is direct toepasbaar in de praktijk. Er is voldoende ruimte voor vragen of discussie en voor netwerken.
Een training voor dienstverleners waarin er handvatten gegeven worden om gericht en op maat effectief te leren omgaan met cultuurverschillen.
Inschrijven via website van de opleider
Basis In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Basis Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Handhaven
Basis Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Basis Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Basis Uitvoering
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Basis Begeleiding/vorm
Basis Creativiteit
Niet van toepassing Coachen
Basis Zelfreflectie
Basis Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Basis Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Basis Integriteit
Niet van toepassing Resultaatgericht
Basis Zelfstandigheid
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Basis Flexibiliteit
Niet van toepassing Regisseren
Basis Communiceren