Onderhandelen

“Win-Win onderhandelen”
Onderhandelen is één van de belangrijkste vaardigheden van een adviseur of (beleids)medewerker. Tegelijk is goed onderhandelen een kunst. Wanneer ben ik tevreden en krijg ik gedaan wat ik voor ogen heb. En hoe komt dit over op mijn gesprekspartner? In deze training leert u uw onderhandelingsvaardigheden optimaal benutten en krijgt u antwoord op onderstaande vragen:

“Hoe ga ik om met star gedrag van mijn onderhandelingspartner?”
“Hoe ga ik om met personen die erg op de regels/procedures zitten?”
“Hoe zorg ik ervoor dat ik duidelijk ben, zonder over te komen als te zakelijk?”
“Hoe zorg ik ervoor objectief te blijven als mensen mijn normen en waarden niet respecteren?”
“Hoe zorg ik ervoor dat ik afkom van het idee, er had meer in gezeten?”

Programma
De training onderhandelen bestaat uit 2 losse trainingsdagen met daartussen tijd om te oefenen in uw eigen praktijk. Afwisseling theorie en praktijk is een belangrijk onderdeel van de training. In de training zal ook gewerkt worden met een acteur om de vaardigheden en theorie te kunnen oefenen.

Reactie van cursisten:

“Ik heb in het eerstvolgende gesprek, de juiste vragen gesteld en daarmee belangrijke punten op tafel gekregen. Ik kreeg complimenten over de wijze waarop ik het gesprek voerde.”

Dag 1
Wat is onderhandelen?
Harvard methode toelichten
Praktisch oefenen met richtlijnen Harvard methode
Vanuit inzichten acties formuleren
Dag 2
Terugkoppeling eigen ervaringen
Dirty tricks van het onderhandelen herkennen en praktisch oefenen met reacties daarop
Met eigen casuïstiek oefenen

Leerdoelen

Resultaat
U kent de basisprincipes van Harvard methode WIN-WIN
U kunt omgaan met emoties en irritaties die onderhandelen soms oproepen
U bereikt resultaat met oog voor de relatie
U heeft inzicht gekregen in eigen kracht en ontwikkelpunten
Vanuit uw inzichten heeft u handvatten gekregen om direct in de praktijk aan de slag te gaan

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Handhaven

Vakbekwaam Evalueren

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek


Kennisgebieden

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving

Niet van toepassing Begeleiding/vorm


Competenties

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Flexibiliteit

Vakbekwaam Organisatiesensitiveit

Vakbekwaam Integriteit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Vakbekwaam Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Methodisch werken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Lerende houding

Niet van toepassing Coachen

Vakbekwaam Creativiteit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Communiceren

Vakbekwaam Analytisch vermogen