Het gesprek met de client is de kern van jouw werk en hét middel om cliënten te informeren, motiveren en activeren. Ook al heb je er in het verleden opleiding en eerdere trainingen in gehad, gesprekstechnieken vragen om regelmatig opgefrist te worden. In deze eendaagse training ga je terug naar de basis van effectieve en efficiente communicatievaardigheden: hoe leg je de basis voor een goede relatie met de client, hoe bouw je een effectief gesprek op, en hoe voer je regie voeren over een gesprek zonder de cliënt alle ruimte te ontnemen. We kijken ook naar vier niveaus van communicatie, veel voorkomende valkuilen in communicatie en hoe je hiermee om kunt gaan.
De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. In de training bespreken we een aantal modellen die we vervolgens vertalen naar de praktijk. Je oefent met technieken en veel voorkomende valkuilen en lastige situaties.
Na deze training weet je meer over:
- Opbouw van effectief gesprek
- Niveaus van communicatie
- Actie en tegenreactie in gesprekken (Roos van Leary)
- Veel voorkomende valkuilen binnen communicatie
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- Effectieve werkbare relatie met je cliënt opbouwen
- De regie voeren op een gesprek
- Doelen realiseren met jouw gesprekken
- Schakelen tussen niveaus van communicatie, al gedurende het gesprek
- Valkuilen van communicatie voorkomen.
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit