Opfrissen gesprekstechnieken

Het gesprek met de client is de kern van jouw werk en hét middel om cliënten te informeren, motiveren en activeren. Ook al heb je er in het verleden opleiding en eerdere trainingen in gehad, gesprekstechnieken vragen om regelmatig opgefrist te worden. In deze eendaagse training ga je terug naar de basis van effectieve en efficiente communicatievaardigheden: hoe leg je de basis voor een goede relatie met de client, hoe bouw je een effectief gesprek op, en hoe voer je regie voeren over een gesprek zonder de cliënt alle ruimte te ontnemen. We kijken ook naar vier niveaus van communicatie, veel voorkomende valkuilen in communicatie en hoe je hiermee om kunt gaan.

De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. In de training bespreken we een aantal modellen die we vervolgens vertalen naar de praktijk. Je oefent met technieken en veel voorkomende valkuilen en lastige situaties.

 

Leerdoelen

Na deze training weet je meer over:

-  Opbouw van effectief gesprek

-  Niveaus van communicatie

-  Actie en tegenreactie in gesprekken (Roos van Leary)

-  Veel voorkomende valkuilen binnen communicatie

 

Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:

-  Effectieve werkbare relatie met je cliënt opbouwen

-  De regie voeren op een gesprek

-  Doelen realiseren met jouw gesprekken

-  Schakelen tussen niveaus van communicatie, al gedurende het gesprek

-  Valkuilen van communicatie voorkomen.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Evalueren

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Vakbekwaam Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Flexibiliteit