DE OPLEIDING TOT JEUGDPROFESSIONAL BINNEN GEMEENTE IN 4 MODULES. DE MOGELIJKHEID VOOR EEN 5E MODULE OM TE BEWIJZEN HOE BEKWAAM JIJ BENT VOOR DE PRAKTIJK
Als jeugd- en gezinsprofessional bij een gemeente krijg je te maken met een grote diversiteit aan vragen en problemen waar jeugdigen (en zijn gezin) bij betrokken zijn. Als je nieuw bent in het vak, je gaat herintreden of je krijgt jeugdhulp als nieuw aandachtsgebied in je takenpakket, dan is deze gedegen, praktijkgerichte opleiding tot jeugdconsulent een interessante optie voor je. Deze flexibele opleiding bestaat uit vier modules die je onafhankelijk van elkaar kunt volgen. Afhankelijk van jouw voorkennis, het moment dat je wilt starten, kies je die modules die bij je passen. Wel zo efficiënt.
Wie ben je?
Ben jij werkzaam als jeugdconsulent? Wil je je om- of bijscholen tot jeugd- en gezinsprofessional bij een gemeente of heb je de ambitie om in het jeugddomein werkzaam te zijn? Ga je weer herintreden? Dan is deze opleiding zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 of hbo-opleiding hebt.
Wat krijg je?
Module 1 - Achtergronden en wettelijk kader van de Jeugdwet (15 uur zelfstudie) - e-learning
Module 2 - De Jeugdige en zijn gezin (23,5 uur zelfstudie) - e-learning
Module 3 - Jeugdhulp en jeugdbescherming (25,5 uur zelfstudie) - e-learning
Module 4 - Het gesprek en het onderzoek bij gezinnen (2 uur zelfstudie) - 2 dagen
Module 5 - Proeve van bekwaamheid - optioneel
Module 1: Achtergronden en wettelijk kader van de Jeugdwet
In module 1 zitten opdrachten en de volgende online kennisprogramma’s:
E-module: Wettelijk kader Jeugdwet;
E-module: Van jeugdzorg naar jeugdhulp.
Module 2: De jeugdige en zijn gezin
In module 2 zitten opdrachten en de volgende online kennisprogramma’s:
E-module: Ontwikkeling van het kind;
E-module: Psychiatrie, Jeugdige met een beperking;
E-module: Somatiek, Jeugdige met een beperking;
E-module: Cognitief, Jeugdige met een beperking;
E-module: Het gezin en ouders met een beperking.
Module 3: Jeugdhulp en Jeugdbescherming
In module 3 zitten opdrachten en de volgende online kennisprogramma’s:
E-module: Participatieladder Jeugd;
E-module: Vormen van jeugdhulp;
E-module: Onderscheid vrijwillig en gedwongen kader;
E-module: Opstellen gezinsplan.
Module 4: Het gesprek en het onderzoek bij gezinnen
In module 4 zit het volgende online kennisprogramma:
E-module: Het gesprek met de jeugdige (en zijn gezin).
Voorafgaand aan de cursusdag volg je de e-module. In de klassikale cursus wordt de vertaling gemaakt naar de dagelijkse uitvoeringspraktijk. Tijdens deze module draait het om de specifieke gespreksvaardigheden die je in kunt zetten bij gesprekken met jeugdigen en hun gezinnen. Hierbij wordt ook de koppeling gemaakt ‘met het keukentafelgesprek’. De theorie wordt behandeld en direct in de praktijk gebracht door middel van diverse oefeningen. Op de laatste (mid)dag oefen je een (deel van het) gesprek met een acteur.
De volgende onderwerpen komen aan bod vanuit eigen praktijk:
Wat zijn de doelen, de structuur en de inhoud van het gesprek?;
Hoe voer je het gesprek met een jeugdige (en zijn gezin)?;
Wat is de afweging met wie (eerst) in gesprek en waarom?;
Hoe is jouw gesprekshouding en met welke vaardigheden maak jij een open dialoog mogelijk?;
Wat zijn jouw krachten en valkuilen in een gespreksvoering?;
Hoe ga je om met ‘weerstand’ in bepaalde gesprekken?;
Hoe leid je een gesprek in en maak je bijvoorbeeld gebruikelijke zorg van ouders bespreekbaar?;
Hoe maak jij de verhouding draaglast/draagkracht van de individuele gezinsleden en als systeem bespreekbaar?;
Hoe breng je het netwerk in kaart en maak je gebruik van instrumenten ter visualisatie voor jeugdigen (en zijn gezin) tijdens het gesprek?;
Het betrek je jeugdige, ouders en hulpverleners bij elkaar tijdens het proces?;
Hoe bouw jij een samenwerkingsrelatie op met jeugdige/ouders?
Module 5: Proeve van bekwaamheid Jeugd consulent (optioneel)
Met dit bekwaamheidscertificaat in de pocket ben jij DE jeugdprofessional
Proeve van bekwaamheid
De proeve van bekwaamheid bestaat uit een kennisgedeelte en een praktijkgedeelte. In de kennistoets worden vragen gesteld over de inhoud van alle modules. Deze toets maak je thuis. Je krijgt van de docent persoonlijk een reactie. Daarna voer je de praktijkopdracht uit “het voeren van een keukentafelgesprek”. Van te voren krijg je gegevens van een jeugdige (en zijn gezin) en je kunt je thuis hierop voorbereiden. Voor het gesprek met de jeugdige kom je naar onze locatie in Utrecht. Daar voer je het gesprek met de jeugdige (een acteur). Na het gesprek krijg je de gelegenheid te reflecteren op je werkwijze en hoor je van de acteur én van de beoordelaar hoe zij vonden dat het gesprek ging. Je krijgt waardevolle tips mee, waardoor je gesprekken met jeugdigen (en hun gezinnen) hierna nog beter gaan verlopen. Het laatste onderdeel van de proeve is het maken van een rapportage. Thuis verwerk je de gegevens uit het keukentafelgesprek in een familie-/gezinsplan en maak je een reflectieverslag van het gesprek. Deze worden nagekeken door de docent en ook hierop krijg je feedback.
Evaluatie
De beoordelaar geeft voor alle onderdelen een score en aan de hand daarvan wordt bepaald of je de proeve met goed gevolg hebt afgelegd.
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding