Opleiding Team toegang in het Sociaal Domein (KCC)

Als Front Office medewerker, binnen het klantcontactcenter(KCC), ben je het eerste aanspreekpunt voor iedereen die een vraag heeft op het gebied van de Wmo, de Jeugdwet en/of de Participatiewet. Jij bent degene die doorvraagt om de wens en vraag-achter-de-vraag helder te krijgen. Door het doen van een korte (telefonische) vraagverheldering weet je of er een ‘keukentafelgesprek’ gepland moet worden. Of is het voldoende om de mensen informatie te geven of door te verwijzen. In hoeverre vraag je door op eigen kracht en sociaal netwerk? Hoe kan ik dit kort en duidelijk rapporteren voor de consulent voor een goed vervolg voor het onderzoek?
Voor het uitvoeren van deze functie heb je heel wat kennis en vaardigheden nodig.

Wie ben je?

Je bent werkzaam bij de gemeente in een klantcontactcenter of als backoffice medewerker en je krijgt te maken met mensen aan de telefoon en/of aan het loket. Wil je je om- of bijscholen vanuit een andere sector en je wilt gaan werken als Front Office medewerker binnen het Sociaal Domein? Dan is deze cursus zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 opleiding hebt.

Wat krijg je?

Tijdens deze 3-daagse cursus worden de veranderingen qua wetgeving in het Sociaal Domein uitgelegd, maar ook ‘de connecties’ met de Wet langdurige zorg en Zorgverzekeringswet (aanpalend). Je leert hoe je met een korte vraagverheldering duidelijk kunt krijgen of er een keukentafelgesprek gepland moet worden. Je leert omgaan met veel verschillende vragen en hoe je uiteenlopende mensen het beste te woord kunt staan. De volgende onderwerpen komen aan bod:

- Wetgeving binnen het Sociaal Domein en aanpalende wet-regelgeving;
- Algemene inhoud en werkwijze van de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet
zicht op de doelgroepen die ondersteuning nodig hebben;
- communicatie met mensen uit de doelgroep, mantelzorgers en hulpverleners;
- (telefonische) vraagverheldering en bepalen wat de volgende actie is;
- uitgaan van zelfregie en de mensen aanspreken op de eigen kracht.

Leerdoelen

Je leert …


… de terminologie van de Kanteling: inclusieve samenleving, participatie, zelfredzaamheid, voorliggend veld, eigen kracht, sociaal netwerk;
… wat de inhoud en de werkwijze is van wetgeving binnen het Sociaal Domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) en aanpalende wetgeving; 
… de basis van het onderzoek en de voorzieningen vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet;
… verschillende vraagstellingen van mensen te (her)kennen;
… door te vragen om de vraag-achter-de-vraag concreet te maken en welke ‘soort’ vragen daarin kunnen ondersteunen.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding