Als Front Office medewerker, binnen het klantcontactcenter(KCC), ben je het eerste aanspreekpunt voor iedereen die een vraag heeft op het gebied van de Wmo, de Jeugdwet en/of de Participatiewet. Jij bent degene die doorvraagt om de wens en vraag-achter-de-vraag helder te krijgen. Door het doen van een korte (telefonische) vraagverheldering weet je of er een ‘keukentafelgesprek’ gepland moet worden. Of is het voldoende om de mensen informatie te geven of door te verwijzen. In hoeverre vraag je door op eigen kracht en sociaal netwerk? Hoe kan ik dit kort en duidelijk rapporteren voor de consulent voor een goed vervolg voor het onderzoek?
Voor het uitvoeren van deze functie heb je heel wat kennis en vaardigheden nodig.
Wie ben je?
Je bent werkzaam bij de gemeente in een klantcontactcenter of als backoffice medewerker en je krijgt te maken met mensen aan de telefoon en/of aan het loket. Wil je je om- of bijscholen vanuit een andere sector en je wilt gaan werken als Front Office medewerker binnen het Sociaal Domein? Dan is deze cursus zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 opleiding hebt.
Wat krijg je?
Tijdens deze 3-daagse cursus worden de veranderingen qua wetgeving in het Sociaal Domein uitgelegd, maar ook ‘de connecties’ met de Wet langdurige zorg en Zorgverzekeringswet (aanpalend). Je leert hoe je met een korte vraagverheldering duidelijk kunt krijgen of er een keukentafelgesprek gepland moet worden. Je leert omgaan met veel verschillende vragen en hoe je uiteenlopende mensen het beste te woord kunt staan. De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Wetgeving binnen het Sociaal Domein en aanpalende wet-regelgeving;
- Algemene inhoud en werkwijze van de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet
zicht op de doelgroepen die ondersteuning nodig hebben;
- communicatie met mensen uit de doelgroep, mantelzorgers en hulpverleners;
- (telefonische) vraagverheldering en bepalen wat de volgende actie is;
- uitgaan van zelfregie en de mensen aanspreken op de eigen kracht.
Je leert …
… de terminologie van de Kanteling: inclusieve samenleving, participatie, zelfredzaamheid, voorliggend veld, eigen kracht, sociaal netwerk;
… wat de inhoud en de werkwijze is van wetgeving binnen het Sociaal Domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) en aanpalende wetgeving;
… de basis van het onderzoek en de voorzieningen vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet;
… verschillende vraagstellingen van mensen te (her)kennen;
… door te vragen om de vraag-achter-de-vraag concreet te maken en welke ‘soort’ vragen daarin kunnen ondersteunen.
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding