Oplossingsgericht werken en denken

Binnen het sociaal domein, ruimtelijk domein en de zorg krijg je regelmatig te maken met cliënten die in een vicieuze cirkel van ‘probleemdenken’ zijn beland. Niets kan, niets lukt, niets is mogelijk omdat… De dienstverlening is vervolgens vaak gericht op het aanpakken van die problemen omdat die als belemmering worden gezien. Maar werkt dat eigenlijk wel? Zou het niet beter zijn om de focus juist te leggen op wat wél goed gaat en van daaruit actie te ondernemen?

De methode ‘Oplossingsgericht werken en denken’ doorbreekt deze vicieuze cirkel van ‘probleemdenken’. De interventies zijn erop gericht om de aandacht te verleggen naar juist die momenten waarop het anders of beter is en juist goed gaat. Hierdoor komen oplossingen in zicht en wordt de weg vrijgemaakt voor het vergroten van de zelfredzaamheid, mentale veerkracht en het nemen van verantwoordelijkheid.

Na afloop van de workshop ontvang je een handig mapje met daarin kaartjes met ‘oplossingsgerichte vragen’ die je in je dagelijkse praktijk kunt gebruiken.

Wie ben je?

Je bent werkzaam in het sociaal domein (als consulent op één van de deeldomeinen of als generalist in bijvoorbeeld een wijkteam), ruimtelijk domein of de zorg en je spreekt regelmatig cliënten die blijven ‘hangen’ in probleemdenken.

Wat krijg je?

Tijdens de workshop maak je kennis met de wijze van gespreksvoering in het kader van ‘oplossingsgericht werken en denken’. Er wordt aandacht besteed aan onder andere de volgende onderwerpen:

- Wat houdt deze methode nu precies in;
- waarom blijven mensen vaak ‘hangen’ in probleemdenken;
- hoe ga je tijdens het gesprek de relatie aan met je cliënten;
- hoe pas je het taalgebruik en de vraagtechnieken aan de cliënt aan;
- welke situaties kun je onderscheiden en hoe moet je daarmee omgaan;
- welke fasen kun je onderscheiden in het veranderingsproces;
- welke vragen moet je afhankelijk daarvan stellen (en welke juist niet) om het probleemdenken ‘om te buigen’;
- hoe moet je reageren op antwoorden om tot oplossingsgericht werken en denken te komen en niet terug te vallen in het ‘probleemdenken’.

Door middel van simulaties en praktische oefeningen maak je kennis met deze methode.



Leerdoelen

Wat leer je?

Na afloop van de workshop ben je bekend met de methode ‘oplossingsgericht werken en denken’ en kun je deze adequaat inzetten tijdens gesprekken met je cliënten.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding