De Jeugdwet richt zich op het versterken van de eigen kracht van jeugdigen en het ondersteunen van gezinnen – en hun sociale systeem – in het probleemoplossend vermogen. Daarnaast is de Jeugdwet erop gericht om voorzieningen efficiënter en effectiever te maken.
Hoe is de toegang tot de Jeugdwet of Jeugdzorg georganiseerd? Wat zijn de innovatiemogelijkheden binnen de jeugdvoorzieningen? Hoe is het in het drang-/dwangtraject geregeld? En wie waarborgt dat de jeugdige veilig kan ‘opvoeden en opgroeien’? De cursus Oriëntatie op de Jeugdwet geeft je inzicht in deze onderwerpen.
Wie ben je?
- Jouw taak is te inventariseren, adviseren en/of vast te stellen of iemand jeugdhulp nodig heeft;
- Je hebt basiskennis van de Jeugdwet en weet welke partijen betrokken zijn;
- Je kent de beoordelingscriteria voor toegang tot jeugdhulp.
Wat krijg je?
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- De historie van de Jeugdzorg;
- De doelstellingen en de uitgangspunten van de Jeugdwet;
- De route voor een jeugdige/het gezin naar jeugdhulp;
- Preventie en de Jeugdwet;
- Vrij-toegankelijke voorzieningen, dwang en drangmaatregelen;
- Partijen die betrokken zijn bij de toegang en uitvoering van de Jeugdwet;
- De rol van Veilig Thuis;
- De overlap naar andere domeinen.
Wat leer je?
- de verschillen tussen preventie en vrij toegankelijke hulp te herkennen en een afweging te maken;
- wanneer welke vorm van preventie/hulp ingezet kan worden;
- welke preventieve activiteiten onder de Jeugdwet vallen;
- hoe je preventie en de toegang naar vrij toegankelijke hulp versterkt (binnen een gemeente);
- welke verantwoordelijkheden je hebt als professional.
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding