Post-hbo Vakmanschap Klantmanager Werk

De erkende post-hbo opleiding 'Vakmanschap Klantmanager' van Elan Training is een unieke 1-jarige post-hbo opleidingen waarin de focus ligt op alle taken, kennis, vaardigheden en attitudes die een klantmanager werk nodig heeft op tenminste het niveau van vakbewaamheid. De opleiding is niet alleen geschikt voor klantmanagers werk. De opleiding is ook zeer zeker bedoeld voor werkcoaches, casemanagers, participatiecoaches, klantmanagers inkomen. Kortom iedereen die zijn kennis & kunde op het gebied van 'doelmatig handelen en begeleiden naar duurzame arbeidsparticipatie' verder wil ontwikkelen en werkzaam is in het sociaal domein. Ook carriereswitchers zijn welkom bij Elan Training. Met hen voeren een uitgebreide persoonlijke intake waarbij ook naar een stageplaats wordt gezocht.

De opleiding is recentelijk vernieuwd volgens de meest geactualiseerde standaarden van de BvK en Divosa. De opleiding duurt 1 jaar en bestaat uit zes inhoudelijke modules. Deze modules zijn:

Module 1  ♦  De attitude van de klantmanager en zijn klanten 2-daagse
  
Module 2  ♦  De sociale zekerheid in het sociaal domein 1-dag
   
Module 3  ♦  Methodisch en integraal professioneel handelen van de klantmanager 2-daagse
   
Module 4  ♦  Werkgeversbenadering en arbeidsmarktontwikkelingen 2-daagse
 
Module 5  ♦  Focus op motivatie, mogelijkheden en zelfsturing bij de klant 2-daagse
 
Module 6  ♦  Individuele en groepsgewijze begeleiding naar duurzame arbeidsmarktbemiddeling 2-daagse

Naast de inhoudelijke modules waarin de kennis en vaardigheden aan bod komen in relatie tot de centrale thematiek van de module, is er aandacht voor Professioneel Handelen & Levenslang Leren en 'Studievaardigheden en Persoonlijke coaching' van de klantmanager. Tijdens drie lesdagen ga je aan de slag met visieontwikkeling, intervisie en ethiek om jezelf verder te ontwikkelen als 'lerende professional'. Gedurende twee lesdagen is er aandacht voor samen studeren en ruimte voor een persoonlijk coachingsmoment.

Tot slot sluit je de opleiding af met een slotopdracht waarin je een eindpresentatie geeft over begeleidingsinterventies die je hebt toegepast tijdens een traject, waarbij je je presenatie ondersteunt met filmfragmenten en reflectie daarop.

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding:

-lukt het je om klanten op de arbeidsmarkt te krijgen én te houden
-kun je de eigen kracht en motivatie van klanten mobiliseren
-ben je in staat om het proces van activering en toeleiding naar werk goed te regisseren en te managen
-lukt het je om meer klantgroepen met hun eigen problematiek te bedienen
-kun je acteren binnen kaders van afnemende budgetten voor re-integratie en participatie, waarin resultaatgerichtheid en creativiteit steeds belangrijker worden

-heb je inzicht in de meest actuele wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheid en ken je het lokaal/regionaal beleid en de arbeidsmarktontwikkelingen.

 

De 1-jarige opleiding komt tegemoet aan alle zeven kennisgebieden en alle 17 vaardigheden op tenminste het niveau van vakbekwaamheid. Hieronder kunnen er steeds slechts 3 worden opgegeven. Deze selectie is willekeurig.

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakvolwassen Evalueren

Niet van toepassing Handhaven

Vakbekwaam Rapporteren

Vakvolwassen Het voeren van een intakegesprek

Vakvolwassen Bewaken van afspraken

Vakvolwassen In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakvolwassen Uitvoering

Vakvolwassen Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakvolwassen Eigen deskundigheid bevorderen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Vakvolwassen Wet- en regelgeving

Vakvolwassen Integrale dienstverlening


Competenties

Vakbekwaam Creativiteit

Vakvolwassen Methodisch werken

Vakbekwaam Plannen en organiseren

Vakbekwaam Organisatiesensitiveit

Vakvolwassen Communiceren

Vakbekwaam Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Netwerken en samenwerken

Vakvolwassen Lerende houding

Vakvolwassen Zelfreflectie

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Regisseren

Vakvolwassen Coachen

Vakbekwaam Flexibiliteit

Vakbekwaam Analytisch vermogen

Vakbekwaam Integriteit