De verdiepingscursus Preventie en de Jeugdwet gaat over universele en selectieve preventie en de overlap met vrij toegankelijke jeugdhulp. Binnen de Jeugdwet hebben gemeenten de opdracht om, door middel van preventiemaatregelen en vrij toegankelijke (lichte) vormen van jeugdhulp, de inzet van duurdere (zwaardere) jeugdhulp te voorkomen. Het betreft jeugdigen met lichte problemen, een ontwikkelingsachterstand of jeugdigen bij wie sprake is van (school-)uitval, zonder dat meteen zwaardere hulp noodzakelijk is.
Wat zijn de verschillen tussen preventie, vrij toegankelijke en niet-vrij toegankelijke jeugdhulp? Hoe versterk je preventie en de inzet van vrij toegankelijke jeugdhulp en hoe pak je dit als gemeente aan? Wie is in het kader van preventie waarvoor verantwoordelijk?
Wie ben je?
- Jouw taak is te inventariseren, adviseren en/of vast te stellen of iemand Jeugdhulp nodig heeft;
- Je hebt basiskennis van de Jeugdwet en weet welke partijen betrokken zijn;
- Je kent de beoordelingscriteria voor toegang tot jeugdhulp.
Wat krijg je?
Tijdens deze 1-daagse cursus komen de onderstaande onderwerpen aan bod:
- Wat houdt preventie in en hoe hangt dit samen met vrij toegankelijke jeugdhulp?;
- Welke preventieve activiteiten kunnen toegepast worden binnen de Jeugdwet?;
- Wat werkt voor de (groep) jeugdige(n), zijn gezin en wat is het effect?;
- Taakuitvoering en verantwoordelijkheid van professionals en gemeenten.
Je leert …
… De verschillen tussen preventie en vrij toegankelijke hulp te herkennen en de afweging te maken wanneer welke vorm van preventie/hulp ingezet kan worden;
… Welke preventieve activiteiten binnen de Jeugdwet vallen;
… Hoe je preventie en de toegang naar vrij toegankelijke hulp versterkt (binnen een gemeente);
… Welke verantwoordelijkheden je hebt als professional.
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding