In het sociaal domein worden voortdurend persoonsgegevens verwerkt. Aan welke kaders is dit gebonden? Hoe weet je of een verwerking is toegestaan? Welke veranderingen brengt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) met zich mee? Hoe zorg je er als organisatie voor dat je in control bent als het om de AVG gaat? Welke knelpunten worden in de literatuur gesignaleerd en hoe verhoudt dit zich tot de gemeentelijke praktijk? Nu het sociale domein volop in ontwikkeling is en nieuwe wetgeving en jurisprudentie elkaar in rap tempo opvolgen, helpen wij je graag om procedures en privacyschendingen te voorkomen. Schrijf je in voor de cursus Privacy in het sociaal domein (AVG 2018)!
Wie ben je?
De cursusdag Privacy in het sociaal domein is interessant voor iedereen die werkzaam is in het sociaal domein. Dit kunnen consulenten / dienstverleners in de uitvoering zijn, maar ook beleids- en kwaliteitsmedewerkers op de verschillende domeinen of het totale sociale domein. Ook is de cursus afgestemd op teamleden en coördinatoren.
Wat krijg je?
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Oude en nieuwe wettelijke kaders rondom privacywetgeving in het sociaal domein;
- Het verwerken van persoonsgegevens en een rechtsgeldige toestemming;
- Privacy en het beroepsgeheim, ook met betrekking tot meldingen bij het AMHK;
- Privacy versus toezicht en handhaving;
- Verplichtingen van de verantwoordelijke en rechten van de betrokkene.
Voor het verwerken van bepaalde persoonsgegevens wordt toestemming vereist. Deze toestemming moet aan voorwaarden voldoen, waaronder een vrije wilsuiting. Maar hoe verhoudt deze vrije wil zich tot de afhankelijkheidsrelatie van de cliënt? Hoe verhouden privacybepalingen voor diverse beroepsgroepen en uit diverse wetten zich tot elkaar? Biedt de wet andere mogelijkheden waardoor we op een rechtsgeldige manier deze persoonsgegevens kunnen verwerken?
Inschrijven via website van de opleiderNiet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding