Rolstoel en vervoersvoorzieningen

Veel mensen met een handicap zijn afhankelijk van een rolstoel en/of vervoersvoorziening. Heb je te maken met wensen en behoeften van de inwoner maar ook met de technische mogelijkheden en kosten? In de cursus Rolstoel en vervoersvoorzieningen kijken we naar de medische, ergonomische, technische en juridische aspecten om zo een passende oplossing voor de inwoner te vinden.

Wie ben je?

Je adviseert over en/of selecteert en verstrekt rolstoelen voor dagelijks gebruik en individuele vervoersvoorzieningen. Je beschikt over basiskennis van de Wmo en hebt enige (para)medische kennis.


Wat krijg je?

Tijdens vier cursusdagen staan de selectiefases in het Wmo-proces centraal. De volgende onderwerpen komen aan bod:

- Een analyse maken van het zit-, verplaats- en vervoersprobleem van de inwoner;
- doelen van de voorziening(en) opstellen;
- een programma van eisen opstellen voor een rolstoel en een vervoersvoorziening;
- rol van de consulent, rol van de leverancier;
- oplossingen voor verschillende zitproblemen;
- oplossingen voor verschillende bedieningsproblemen;
- rijvaardigheid en verkeersveiligheid;
- (nieuwe) producten en technische aanpassingsmogelijkheden;
- combinatiemogelijkheden van verschillende voorzieningen;
- afwegingen die gemaakt worden bij de selectie;
- voorbeelden en bespreken van casuïstiek.

Leerdoelen

Wat leer je?

- de mogelijkheden en beperkingen van de inwoner te vertalen naar een adequate voorziening;
- welke eisen er gesteld worden vanuit de gebruiker aan de rolstoel en de vervoersvoorziening;
- hoe rijvaardigheid en verkeersveiligheid kunnen worden beoordeeld;
- wat de product- en aanpassingsmogelijkheden van de voorzieningen zijn.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding