Time- en energie management

Het sociaal domein is continu in beweging. Je wordt constant uitgedaagd door veranderingen in wetgeving, arbeidsmarktfactoren, bezuinigingen en veranderingen in doelgroep. Deze veranderingen, de aanwezige caseload en persoonlijke eigenschappen, zoals perfectionisme, kunnen ervoor zorgen dat een hoge werkdruk ontstaat en vermoeidheidsklachten optreden.

Als professional kan je zelf een aantal dingen doen om je tijd en energie goed te ‘managen’. Het stellen van prioriteiten is hierbij belangrijk en soms zelfs noodzakelijk. Welke taken doe je eerst? Doe je de taken zelf of vraag je hulp? En welke werkzaamheden doe ik op welk moment van de dag?

Deze training helpt jou om daar de regie op te nemen en je werk slim te plannen en organiseren.

Tijdens deze dag ga je aan de slag met jouw eigen leerpunten en doelstellingen rondom tijdmanagement. Dit doen we door gezamenlijk de theorie te behandelen maar daarna individuele oefeningen te doen waarbij je kritisch naar je eigen gedrag kijkt. Ook is er ruimte zijn om van elkaar te leren. Iedereen heeft een eigen stijl om met tijdsdruk om te gaan, inzage in de stijl van iemand anders kan nieuwe inzichten bieden. 

Leerdoelen

Na deze training weet je meer over:

·         Het verschil tussen belangrijk en urgent en hoe dit ingezet kan worden om prioriteit aan taken te geven

·         Waar stress en tijdsdruk vandaan komen

·         Verschillende mechanismes en technieken om jouw tijd in te delen en om te gaan met werkdruk.

 

Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:

·         Beter keuzes maken in welke taken die u zelf uit gaat voeren, welke u nee tegen zegt en welke u kan delegeren

·         Handvatten inzetten om met tijdsdruk om te gaan 

·         Herkennen wanneer iets buiten jouw invloed ligt

·         Rust voor uzelf creëren door beargumenteerde keuzes te maken.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Vakbekwaam Plannen en organiseren

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Flexibiliteit