Het sociaal domein is continu in beweging. Je wordt constant uitgedaagd door veranderingen in wetgeving, arbeidsmarktfactoren, bezuinigingen en veranderingen in doelgroep. Deze veranderingen, de aanwezige caseload en persoonlijke eigenschappen, zoals perfectionisme, kunnen ervoor zorgen dat een hoge werkdruk ontstaat en vermoeidheidsklachten optreden.
Als professional kan je zelf een aantal dingen doen om je tijd en energie goed te ‘managen’. Het stellen van prioriteiten is hierbij belangrijk en soms zelfs noodzakelijk. Welke taken doe je eerst? Doe je de taken zelf of vraag je hulp? En welke werkzaamheden doe ik op welk moment van de dag?
Deze training helpt jou om daar de regie op te nemen en je werk slim te plannen en organiseren.
Tijdens deze dag ga je aan de slag met jouw eigen leerpunten en doelstellingen rondom tijdmanagement. Dit doen we door gezamenlijk de theorie te behandelen maar daarna individuele oefeningen te doen waarbij je kritisch naar je eigen gedrag kijkt. Ook is er ruimte zijn om van elkaar te leren. Iedereen heeft een eigen stijl om met tijdsdruk om te gaan, inzage in de stijl van iemand anders kan nieuwe inzichten bieden.
Na deze training weet je meer over:
· Het verschil tussen belangrijk en urgent en hoe dit ingezet kan worden om prioriteit aan taken te geven
· Waar stress en tijdsdruk vandaan komen
· Verschillende mechanismes en technieken om jouw tijd in te delen en om te gaan met werkdruk.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
· Beter keuzes maken in welke taken die u zelf uit gaat voeren, welke u nee tegen zegt en welke u kan delegeren
· Handvatten inzetten om met tijdsdruk om te gaan
· Herkennen wanneer iets buiten jouw invloed ligt
· Rust voor uzelf creëren door beargumenteerde keuzes te maken.
Inschrijven via website van de opleider
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Methodisch werken
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Flexibiliteit