Train de trainer

Het sociaal domein is continu in beweging en wordt constant uitgedaagd door veranderingen in wetgeving, arbeidsmarktfactoren, bezuinigingen en veranderingen in doelgroep. Ingegeven door deze factoren wordt individueel maatwerk steeds vaker aangevuld, of zelfs vervangen door, trainingen en groepsgewijze aanpak. Klantmanagers en kwaliteitsmedewerkers worden dan ook steeds vaker ingezet om groepsbijeenkomsten, workshops en trainingen te verzorgen.

Voor deze professionals is deze leergang dan ook ontwikkeld: hoe kun je jouw werkwijze in het 1 op 1 contact met cliënten effectief inzetten in groepsgewijze activiteiten? Maar ook voor (beginnende) trainers die op zoek zijn naar manieren om meer impact te creëren in hun trainingen of naar manieren om het trainen voor zichzelf leuk en uitdagend te houden.

 

Tijdens deze Train de Trainer gaan we aan de slag met de basis van het trainersvak. We gaan in op het optimaal inzetten van kennis, vaardigheden en basishouding om houding en gedrag van deelnemers van jouw trainingen te realiseren. We besteden daarbij aandacht aan de theorie, maar gaan vooral actief aan de slag, waarbij we ook diverse werkvormen benutten.

Deze training duurt 3 dagen, waarbij u regelmatig zal wisselen tussen de rol van deelnemer en trainer. Op deze manier krijgen alle deelnemers de kans hun trainingsvaardigheden in de praktijk te brengen. Na een aantal weken is er een terugkomdagdeel, zodat we praktijkervaringen en lastige situaties kunnen bespreken en oefenen met manieren om met deze situaties om te gaan.

Leerdoelen

Na de Train de Trainer weet je meer over:

-       De kern van het trainersvak

-       Welke trainersstijl bij jou past en weet je die te vertalen naar concreet gedrag

-       Groepsdynamiek

-       Mechanismen om een effectieve training of groepsbijeenkomst te verzorgen.

 

Na de Train de Trainer kun je makkelijker/efficiënter:

-       Gerichter sturen op een effectieve groepsdynamiek en die te benutten om de doelen te realiseren

-       Effectief sturen op leerdoelen van een training

-       Omgaan met weerstanden, de “ja, maar…” kan doorbreken en omgaan met lastige vragen

-       Werken, variëren en ‘spelen met’ verschillende werkvormen

-       Praktische randvoorwaarden (groepsgrootte, groepssamenstelling, ruimte, materialen, middelen) naar jouw hand zetten.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Methodisch werken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Vakbekwaam Creativiteit

Vakbekwaam Flexibiliteit