Het sociaal domein is continu in beweging en wordt constant uitgedaagd door veranderingen in wetgeving, arbeidsmarktfactoren, bezuinigingen en veranderingen in doelgroep. Ingegeven door deze factoren wordt individueel maatwerk steeds vaker aangevuld, of zelfs vervangen door, trainingen en groepsgewijze aanpak. Klantmanagers en kwaliteitsmedewerkers worden dan ook steeds vaker ingezet om groepsbijeenkomsten, workshops en trainingen te verzorgen.
Voor deze professionals is deze leergang dan ook ontwikkeld: hoe kun je jouw werkwijze in het 1 op 1 contact met cliënten effectief inzetten in groepsgewijze activiteiten? Maar ook voor (beginnende) trainers die op zoek zijn naar manieren om meer impact te creëren in hun trainingen of naar manieren om het trainen voor zichzelf leuk en uitdagend te houden.
Tijdens deze Train de Trainer gaan we aan de slag met de basis van het trainersvak. We gaan in op het optimaal inzetten van kennis, vaardigheden en basishouding om houding en gedrag van deelnemers van jouw trainingen te realiseren. We besteden daarbij aandacht aan de theorie, maar gaan vooral actief aan de slag, waarbij we ook diverse werkvormen benutten.
Deze training duurt 3 dagen, waarbij u regelmatig zal wisselen tussen de rol van deelnemer en trainer. Op deze manier krijgen alle deelnemers de kans hun trainingsvaardigheden in de praktijk te brengen. Na een aantal weken is er een terugkomdagdeel, zodat we praktijkervaringen en lastige situaties kunnen bespreken en oefenen met manieren om met deze situaties om te gaan.
Na de Train de Trainer weet je meer over:
- De kern van het trainersvak
- Welke trainersstijl bij jou past en weet je die te vertalen naar concreet gedrag
- Groepsdynamiek
- Mechanismen om een effectieve training of groepsbijeenkomst te verzorgen.
Na de Train de Trainer kun je makkelijker/efficiënter:
- Gerichter sturen op een effectieve groepsdynamiek en die te benutten om de doelen te realiseren
- Effectief sturen op leerdoelen van een training
- Omgaan met weerstanden, de “ja, maar…” kan doorbreken en omgaan met lastige vragen
- Werken, variëren en ‘spelen met’ verschillende werkvormen
- Praktische randvoorwaarden (groepsgrootte, groepssamenstelling, ruimte, materialen, middelen) naar jouw hand zetten.
Inschrijven via website van de opleider
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Rapporteren
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Methodisch werken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Integriteit
Vakbekwaam Creativiteit
Vakbekwaam Flexibiliteit