Gemeenten moeten zelf de uitvoering van de Participatiewet (PW), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015), de Jeugdwet, het Bbz 2004, de IO(A)W en IOAZ controleren. Eén van de methoden hiervoor is toetsing van rapporten, adviezen en beschikkingen. Bij deze toetsing gaat het vooral om de rechtmatigheid van het te nemen besluit, maar ook de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het besluit spelen hierbij een rol. Indien er sprake is van collegiale toetsing, is het van belang dat er zoveel mogelijk op dezelfde manier en op grond van dezelfde criteria wordt getoetst. Verder is het van belang dat de bevindingen van toetsing (centraal) worden vastgelegd. Dan is het mogelijk deze terug te koppelen naar (medewerkers in) de organisatie om zo verbetering van de kwaliteit van de uitvoering tot stand te brengen. Ook is het mogelijk deze bevindingen te gebruiken bij een scholings- of ontwikkelingsplan van medewerkers. Om collegiale toetsers op deze (nieuwe) taken voor te bereiden heeft Langhenkel Opleiding, Training & Advies de Training collegiaal toetsen ontwikkeld.
Inhoud
Gedurende de training komen onder meer de volgende onderwerpen aan de orde:
- het opstellen van een controleplan/checklist;
- het opstellen van een verslagleggingsmethode;
- het ontwikkelen van een methodiek voor het onderling bespreken van vragen/knelpunten en voor het komen tot een gedragen beslissing;
- het ontwikkelen en onderhouden van een ‘levend’ intern beleidsdocument, waarin gemaakte afspraken ten aanzien van het omgaan met bepaalde vraagstukken worden vastgelegd;
- onderlinge communicatie (hoe vertel je een collega over gemaakte fouten);
- de communicatie met en de rol van de kwaliteitsmedewerker/intern controleur en de gemeenteaccountant.
Materiaal
Het cursusmateriaal bestaat uit een uitgebreide cursusmap.
Het doel van de cursus is om de deelnemers in staat te stellen op een effectieve en eenduidige wijze collegiaal te toetsen.
Inschrijven via website van de opleider