‘Feedback is the breakfast of champions’.
Een organisatie of een afdeling waar de medewerkers open en transparant met elkaar communiceren en omgaan: de normaalste zaak van de wereld of meer wens dan werkelijkheid? Een gegeven is dat de grote veranderingen binnen het sociaal domein, en de bijkomende onzekerheden en spanningen op de werkvloer, een grote wissel trekken op de psychische belastbaarheid van de medewerkers. Toenemend verzuim heeft steeds vaker een psychische achtergrond. En dan gaat het lang niet altijd om een hoge werkdruk, maar ook over de onderlinge verhoudingen en samenwerking. Zowel tussen medewerkers onderling als tussen medewerkers en leidinggevenden, en medewerkers en burgers. Onze communicatie staat bol van ‘oordelen’, ‘beeldvorming’, ‘verwachtingspatronen’, ‘ingesleten omgangsvormen’ en ‘overtuigingen’. Zij kunnen een bron van irritatie zijn, maar ook ontaarden in soms letterlijk ontspoorde en ziekmakende verhoudingen. Zij bepalen de kwaliteit van de interactie en uiteindelijk ook de kwaliteit en kwantiteit van de dienstverlening.
Ter verhoging van de kwaliteit van samenwerken en ter preventie van oplopende spanningen en mogelijk verzuim, is het van belang om in de organisatie een gezonde feedbackcultuur te borgen. Om uw organisatie de benodigde kennis, vaardigheden en basishouding te laten verwerven, verzorgt Langhenkel Opleiding, Training & Advies de Training De kracht van feedback. Een training die verder gaat dan het behandelen van de basale communicatie- en interactietechnieken.
Inhoud
De training bestaat voor een deel uit cognitieve kennisoverdracht maar heeft voornamelijk een praktijk- en ervaringsgerichte opzet. Onder begeleiding van de trainer en een trainersacteur worden in een veilige en open setting diverse voorbeelden en praktijksimulaties geoefend. De deelnemers worden uitgenodigd om zoveel mogelijk eigen ervaringen in te brengen ter verhoging van de individuele feedback-skills.
In het programma wordt onder meer ingegaan op:
- feedback geven en ontvangen;
- de invloed van verwachtingen, beeldvorming, overtuigingen en oordelen;
- het verschil tussen kritiek en feedback;
- LAC, luisteren, argumenteren en confronteren;
- het sandwich-model;
- de gouden regels van feedback;
- feedbackvoorwaarden;
- het 5-stappen communicatiemodel voor feedback.
Materiaal
Het materiaal bestaat uit een cursusmap, praktijkopdrachten, videobeelden en oefenopdrachten.
Het doel van deze training is om de deelnemers inzicht, kennis en vaardigheden mee te geven om op professionele wijze feedback te geven en te ontvangen. Hiermee wordt de kwaliteit van de samenwerking vergroot, een cultuur van open communicatie geborgd, worden mogelijke spanningen op de werkvloer die kunnen leiden tot verzuim gereduceerd, en neemt het werkplezier toe.
Inschrijven via website van de opleider