Als re-integratieconsulent, klantmanager, participatiecoach of jobcoach moet je vaak veel moeite doen om werkgevers te overtuigen dat het nut of voordeel heeft om jouw cliënt in dienst te nemen of een ervaringsplek te bieden. Hoe doe je dat?
Ook moet je tegenwoordig vaak zorgen dat je relatie met je opdrachtgever, bijvoorbeeld met de arbeidsdeskundige van de Gemeente of het UWV op orde is, zodat je cliënten krijgt doorverwezen om te plaatsen.
Succesvol je werk doen vraagt veel inzet, doorzettingsvermogen en creativiteit. Je kunt je hierbij afvragen: Hoe pak ik dit het beste aan? Wanneer heb ik de meeste kans van slagen? Wat zeg ik al wel of niet over mijn cliënt en op welk moment betrek ik mijn cliënt hierbij? Vragen waar je in de training antwoord op krijgt.
OCHTENDPROGRAMMA
Beroeps- en arbeidsmarktkunde:
- Basisbegrippen arbeidsmarkt
- Vertalen van beroepswensen en persoonskenmerken naar arbeidsmarkt
- Indelen van beroepen naar menstypen (HZO) en werkzaamheden
- Fysieke en psychische beperkingen en werk
Acquisitie:
- De kant van de werkgever
- Warme en koude acquisitie
- Gesprekstechieken
Netwerken & relatiemanagement:
- Voorbeelden van netwerken, hoe doe je dat, waar?
- Netwerken in kaart brengen
- Gebruik van sociale media
Motivatietheorie:
- Motiverende gespreksvoering; hoe motiveer ik een werkgever om clienten (met een beperking) aan te nemen?
- Hoe blijf ik zelf gemotiveerd? Oefenen met het stellen van doelen op een manier (leerdoel) die je helpt om langer gemotiveerd te blijven, creatiever te worden en beter om te kunnen gaan met tegenslagen
MIDDAGPROGRAMMA
Praktijkoefeningen:
- Strategie bepalen; hoe ga ik welke werkgevers benaderen, hoe en wanneer betrek ik mijn cliënt hierin
- Elevator Pitch, uitleg en oefenen
- Oefenen aquisitiegesprek (realistisch!)
- Oefenen netwerkgesprek (realistisch!)
Wat leer je?
Na deze training:
-heb je meer inzicht in de positie van werkgevers en opdrachtgevers.
-heb je meer houvast door kennis van technieken om gesprekken met hen te voeren.
-weet je welke arbeidsmarktontwikkelingen er lokaal/regionaal spelen.
-kun je werkgevers voorlichten over en enthousiasmeren voor specifieke doelgroepen.
-ken je de opbouw van een acquisitiegesprek en het verschil tussen koude en warme acquisitie.
-ken je het belang van netwerken en weet je hoe dit vorm te geven.
Inschrijven via website van de opleiderVakvolwassen Evalueren
Niet van toepassing Handhaven
Vakvolwassen Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Vakvolwassen Bewaken van afspraken
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Vakvolwassen Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Wet- en regelgeving
Vakvolwassen Integrale dienstverlening
Vakvolwassen Creativiteit
Vakbekwaam Methodisch werken
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Vakvolwassen Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Communiceren
Vakvolwassen Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakvolwassen Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Lerende houding
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Regisseren
Vakbekwaam Coachen
Vakvolwassen Flexibiliteit
Vakbekwaam Analytisch vermogen
Vakbekwaam Integriteit