Training Werkgeversbenadering en Acquisitie

Als re-integratieconsulent, klantmanager, participatiecoach of jobcoach moet je vaak veel moeite doen om werkgevers te overtuigen dat het nut of voordeel heeft om jouw cliënt in dienst te nemen of een ervaringsplek te bieden. Hoe doe je dat?
Ook moet je tegenwoordig vaak zorgen dat je relatie met je opdrachtgever, bijvoorbeeld met de arbeidsdeskundige van de Gemeente of het UWV op orde is, zodat je cliënten krijgt doorverwezen om te plaatsen.
Succesvol je werk doen vraagt veel inzet, doorzettingsvermogen en creativiteit. Je kunt je hierbij afvragen: Hoe pak ik dit het beste aan? Wanneer heb ik de meeste kans van slagen? Wat zeg ik al wel of niet over mijn cliënt en op welk moment betrek ik mijn cliënt hierbij? Vragen waar je in de training antwoord op krijgt.

 

OCHTENDPROGRAMMA
Beroeps- en arbeidsmarktkunde:
- Basisbegrippen arbeidsmarkt
- Vertalen van beroepswensen en persoonskenmerken naar arbeidsmarkt
- Indelen van beroepen naar menstypen (HZO) en werkzaamheden
- Fysieke en psychische beperkingen en werk

Acquisitie:
- De kant van de werkgever
- Warme en koude acquisitie
- Gesprekstechieken

Netwerken & relatiemanagement:
- Voorbeelden van netwerken, hoe doe je dat, waar?
- Netwerken in kaart brengen
- Gebruik van sociale media

Motivatietheorie:
- Motiverende gespreksvoering; hoe motiveer ik een werkgever om clienten (met een beperking) aan te nemen?
- Hoe blijf ik zelf gemotiveerd? Oefenen met het stellen van doelen op een manier (leerdoel) die je helpt om langer gemotiveerd te blijven, creatiever te worden en beter om te kunnen gaan met tegenslagen

MIDDAGPROGRAMMA
Praktijkoefeningen:
 
- Strategie bepalen; hoe ga ik welke werkgevers benaderen, hoe en wanneer betrek ik mijn cliënt hierin
- Elevator Pitch, uitleg en oefenen
- Oefenen aquisitiegesprek (realistisch!)
- Oefenen netwerkgesprek (realistisch!)

Leerdoelen

Wat leer je?
Na deze training:

-heb je meer inzicht in de positie van werkgevers en opdrachtgevers.

-heb je meer houvast door kennis van technieken om gesprekken met hen te voeren.

-weet je welke arbeidsmarktontwikkelingen er lokaal/regionaal spelen.

-kun je werkgevers voorlichten over en enthousiasmeren voor specifieke doelgroepen.

-ken je de opbouw van een acquisitiegesprek en het verschil tussen koude en warme acquisitie.

-ken je het belang van netwerken en weet je hoe dit vorm te geven.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakvolwassen Evalueren

Niet van toepassing Handhaven

Vakvolwassen Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Vakvolwassen Bewaken van afspraken

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Vakvolwassen Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Vakbekwaam Wet- en regelgeving

Vakvolwassen Integrale dienstverlening


Competenties

Vakvolwassen Creativiteit

Vakbekwaam Methodisch werken

Vakbekwaam Plannen en organiseren

Vakvolwassen Organisatiesensitiveit

Vakbekwaam Communiceren

Vakvolwassen Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakvolwassen Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Lerende houding

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Regisseren

Vakbekwaam Coachen

Vakvolwassen Flexibiliteit

Vakbekwaam Analytisch vermogen

Vakbekwaam Integriteit