Van individueel naar groepsgewijs werken

Individueel maatwerk wordt steeds vaker aangevuld of zelfs vervangen door trainingen en een groepsgewijze aanpak, een efficiënte manier om dienstverlening aan veel klanten tegelijk te bieden. Denk bijvoorbeeld aan het verzorgen van een workshop rechten & plichten, een empowermenttraining of een arbeidsvaardighedentraining.

In deze vierdaagse training leer je groepsbijeenkomsten, workshops en trainingen op een effectieve en efficiënte wijze voor te bereiden en uit te voeren. Daarbij ontdek je hoe je het leuk en uitdagend maakt voor zowel de deelnemers als voor jezelf.

We behandelen de overeenkomsten en verschillen tussen een individuele aanpak en groepsgewijze aanpak. We gaan in op de doelen van de groepsgewijze aanpak: begeleid je een groep omdat je deze wilt informeren, inspireren, motiveren of activeren? Je ontdekt hoe je jouw werkwijze en expertise met cliënten effectief kunt inzetten in groepsgewijze activiteiten.

De training bestaat uit een aantal onderdelen:

1)     Individuele (telefonische) intake

2)     Basismodule van 2 blokken van 2 aaneengesloten dagen (in 2-3 weken)

3)     Optioneel coaching on the job bij een eigen groepsbijeenkomst of training

4)     Terugkom sessie van halve dag

Leerdoelen

Na de training weet je meer over:

-       De verschillen en overeenkomsten tussen individueel en groepsgewijs werken

-       De voordelen van groepsgewijs werken en hoe je die optimaal kan benutten

-       Groepen, groepsvorming, groepssamenstelling en groepsdynamiek

-       De kern van het trainersvak, welke stijl bij jou past en weet je die te vertalen naar concreet gedrag

-       Mechanismen om een effectief groepsgewijs te werken (training of groepsbijeenkomst te verzorgen).

 

Na de training kun je beter/effectiever:

-       Sturen op een effectieve groepsdynamiek en die benutten om de doelen te realiseren

-       Op een aansprekende, interactieve manier informatie overdragen aan groepen werkzoekenden op een manier waarop de informatie blijft hangen

-       Aandacht en energie vast te houden en om te gaan met (lastige) vragen

-       Uw expertise als klantmanager optimaal in te zetten in groepsbijeenkomsten en trainingen

-       Met vertrouwen en een ontspannen houding voor de groep staan

-       Werken met verschillende werkvormen

-       De praktische randvoorwaarden (groepsgrootte, groepssamenstelling, ruimte, materialen, middelen) naar je hand zetten.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Uitvoering

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Vakbekwaam Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Vakbekwaam Flexibiliteit

Beoordelingen

06 juli 2018 Inhoud: 9
Zeer goed, op een praktische wijze inzicht in hoe je groepsprocessen kan gebruiken om de training te laten slagen.
Toepasselijkheid: 9

Vormgeving: 9
15 januari 2019 Inhoud: 9

Toepasselijkheid: 8

Vormgeving: 8