Het gaat hierbij om een combinatietraining van gesprekstechnieken, tactisch verhoor en verdiepende verhoortechnieken in een tijdsbestek van één lesdag met als basis het verhoorplan.
Bij vermoedens van het schenden van de inlichtingenplicht, fraude of andere onduidelijkheden in de informatie die klanten verstrekken is van essentieel belang om op objectieve wijze middels de juiste communicatie de waarheid te achterhalen. Het is daarom belangrijk om over de juiste gespreksvaardigheden te beschikken.
Doel
In de training leren de deelnemers de theorie over vormen van communicatie en gesprekstechnieken. Daarnaast wordt de deelnemer zelfvertrouwen gegeven in het voeren van gesprekken om op objectieve, effectieve en rechtmatige wijze waarheidsvinding te kunnen toepassen.
De klassikale trainingsdag zelf is gericht op het doen, daarbij staan gesprekstechnieken, de verhoorstrategie en de toepassing van het verhoorplan in de praktijk centraal.
Kernpunten uit de training zijn:
knelpunten zoals het verkrijgen maar ook het behouden van de regie tijdens een gesprek/verhoor;
hoe lees ik de klant?
non verbale communicatie, hoe signaleer je het en wat doe je ermee?
open vraagstelling; doorvragen, juist bij “ik weet niet antwoorden”
Wat doe je bij een sterk onderbuik gevoel maar zonder feiten? Wat is je aanpak?
Het benadrukken van het belang van het gesprek;
hoe stel ik een verhoorplan op / plan van aanpak;
leer flexibel om te gaan met je gesprek. Tijdens een gesprek kan de invalhoek ineens veranderen, wees voorbereid en flexibel om in dat geval snel te kunnen schakelen;
wat zijn de breekpunten in een gesprek;
hoe maak ik mezelf als ondervrager weerbaarder;
hoe kan ik adequaat inspelen op wisselende situatie die kunnen ontstaan tijdens een gesprek, alsmede je eigen (grond)houding zijn een aantal van de kernpunten die aan bod komen;
klanten met psychische klachten, hoe vraag je door?
gesprekken met een begeleider of tolk, hoe pak ik dat aan?
De maatwerktraining heeft een interactief karakter en gaat uit van de praktisch aanpak. De deelnemers zijn immers allen werkzaam in de praktijk en weten hoe ze zelfstandig een gesprek c.q. verhoor moeten voorbereiden en uitvoeren. Er is voldoende ruimte voor vragen en of discussie. Tevens leren zij op welke wijze er meer rendement uit de verhoren kan worden gehaald.
Onderwerpen die aan bod zullen komen:
verliesposten (de redenen van een verdachte en getuige om niet te verklaren);
het herkennen en gebruiken van leugen- en bekensignalen;
het omsingelen van tactische en technische aanwijzingen;
uw persoonlijke inbreng in uw rol als verhoorder.
Na afloop van de training kunt u:
strategisch gebruik maken van verschillende gesprekstechnieken;
bent u voorbereid en zelfverzekerd wanneer u lastige gesprekken moet voeren;
signalen van verdachten en getuigen herkennen en gebruiken in uw verhoorstrategie;
uw eigen persoonlijke overtuigingen, communicatie en gedragspatronen relateren aan het verhoor en aan de effecten hiervan op uw gesprekspartner.
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Vakbekwaam Handhaven
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Rapporteren
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Integriteit
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Regisseren
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Methodisch werken
Niet van toepassing Coachen
Vakbekwaam Creativiteit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Analytisch vermogen