Voeren van lastige gesprekken

Wat maakt een gesprek lastig? Is het omdat de client niet doet wat je van hem of haar verwacht? Zit er geen voortgang in het traject? Is de cliënt meester in het manipuleren van jou of het traject? Vind je gesprekken waar iemand alleen maar “ja” zegt en “nee” doet een uitdaging? Of heeft gebrekkige taalvaardigheid van de klant invloed op de voortgang? Kortom, de tijd is gekomen om te confronteren en datgene wat er gebeurt op tafel te leggen.

In deze eendaagse training, aangevuld met coaching on the job, ontdek je hoe bepaalde mechanismen bij jou en jouw cliënt een gesprek lastig maken, leer je hoe je je eigen positie kunt bepalen en gestructureerd feedback kunt geven aan de cliënt. Ook leer je de vaardigheden om de cliënt te confronteren zodat beweging ontstaat in het traject.

Voorafgaand aan deze eendaagse training vragen we je welke situaties en gesprekken jij als lastig ervaart, zodat we daar in de training optimaal aandacht aan kunnen besteden en je zicht krijgt op hoe je optimaal kunt om te gaan.

De training bestaat uit een combinatie van korte theoretische inleidingen, videoanalyses, brainstorms en discussies, korte oefeningen, bespreken van praktijksituaties en rollenspellen. Je leert hoe je je optimaal kunt voorbereiden op een lastig gesprek, hoe je tijdens het gesprek regie houdt en het gesprek voor jezelf en voor de cliënt minder lastig maakt en hoe je een zorgvuldige opvolging borgt. We oefenen in rollenspellen met lastige situaties.

Aanvullend op de training vindt coaching on the job plaats bij een lastig gesprek dat je gaat voeren. Deze individuele coaching vindt plaats op jouw eigen locatie, bij een gesprek dat je voert met een cliënt uit jouw eigen caseload. We hanteren daarbij de volgende werkwijze:

-  Informatie vooraf over de doelen en de werkwijze van de coaching on the job (per mail)

-  Voorbespreking van het gesprek (30 minuten)

-  Observatie van het gesprek met de cliënt (45 minuten)

-  Kritische, maar opbouwende feedback van de observaties (30 minuten)

- Korte samenvatting van feedback per mail.

Leerdoelen

Na deze training weet je meer over:

-       De achterliggende mechanismen (zowel bij jezelf als bij cliënt) die een gesprek lastig maken

-       Hoe je je optimaal kunt voorbereiden op een lastig gesprek

-       Hoe je het gesprek zowel voor jezelf, als voor de cliënt minder lastig kan maken.

 

Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:

-       De regie voeren op lastige gesprekken

-       Meer rust en zelfvertrouwen ervaren tijdens lastige gesprekken

-       Leren van lastige gesprekken

-       Je eigen positie bepalen en borgen.

 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Uitvoering

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Handhaven

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Rapporteren


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Vakbekwaam Coachen

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Regisseren

Vakbekwaam Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Lerende houding

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Flexibiliteit