WAT JE ALS PROFESSIONAL MOET WETEN OVER MOGELIJKE OPLOSSINGEN EN RAPPORTEREN
Je wilt meer kennis en inzicht in vormen van jeugdhulp en in de maatregelen van de jeugdbescherming? Wat is er zoal aan jeugdhulp aanwezig om mee te kunnen denken met de jeugdige en zijn ouders? Daarvoor moet je zelf goed op de hoogte zijn van de (innovatie)mogelijkheden binnen jouw gemeente.
Welke alternatieven zijn er voor maatwerkvoorzieningen? Wat kunnen ouders en jeugdige zelf oplossen? Waarvoor en op welke manier is het netwerk inzetbaar? Welke laagdrempelige vormen van jeugdhulp zijn er en welke maatwerkvoorzieningen zijn passend?
In de e-learning vormen van jeugdhulp is aandacht voor het gezamenlijk opstellen van een plan van aanpak (gezins- /familieplan) met de jeugdige en zijn ouders. Door op de hoogte te zijn van de Jeugdbescherming weet je welke maatregelen er zijn wat deze inhouden. Vanuit de jeugdreclassering is de optie om de maatregel zo mogelijk ten uitvoer te maken in het vrijwillig kader. Wat is de visie hierover en wat is volgens jou reëel?
Wie ben je?
Ben jij werkzaam als jeugdconsulent? Wil je je om- of bijscholen tot jeugd- en gezinsprofessional bij een gemeente of heb je de ambitie om in het jeugddomein werkzaam te zijn? Ga je weer herintreden? Dan is deze e-learning zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 of hbo-opleiding hebt.
Wat krijg je?
De volgende online kennismodules komen aan bod:
E-module: Participatieladder
E-module: Vormen van jeugdhulp
E-module: Onderscheid vrijwillig en gedwongen kader
E-module: Opstellen gezinsplan
In deze e-learning leer je…
… vormen van jeugdhulp (vrij toegankelijk en op indicatie) en vanuit jeugdbescherming kennen;
… de inhoud van maatregelen vanuit jeugdreclassering;
… belasting van de jeugdige, ouders en het netwerk te bepalen en wat er aan draagkracht gevraagd kan worden;
… doelen formuleren om jeugdigen veilig en gezond te laten opgroeien, de zelfredzaamheid te optimaliseren en de maatschappelijke participatie te bevorderen;
… een plan van aanpak te maken met aandacht voor jeugdige/ouders en gezin;
… de voorziening / het arrangement te onderbouwen als passende vorm van ondersteuning.
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Lerende houding