Vormen van jeugdhulp (E-learning)

WAT JE ALS PROFESSIONAL MOET WETEN OVER MOGELIJKE OPLOSSINGEN EN RAPPORTEREN
Je wilt meer kennis en inzicht in vormen van jeugdhulp en in de maatregelen van de jeugdbescherming? Wat is er zoal aan jeugdhulp aanwezig om mee te kunnen denken met de jeugdige en zijn ouders? Daarvoor moet je zelf goed op de hoogte zijn van de (innovatie)mogelijkheden binnen jouw gemeente.

Welke alternatieven zijn er voor maatwerkvoorzieningen? Wat kunnen ouders en jeugdige zelf oplossen? Waarvoor en op welke manier is het netwerk inzetbaar? Welke laagdrempelige vormen van jeugdhulp zijn er en welke maatwerkvoorzieningen zijn passend?

In de e-learning vormen van jeugdhulp is aandacht voor het gezamenlijk opstellen van een plan van aanpak (gezins- /familieplan) met de jeugdige en zijn ouders. Door op de hoogte te zijn van de Jeugdbescherming weet je welke maatregelen er zijn wat deze inhouden. Vanuit de jeugdreclassering is de optie om de maatregel zo mogelijk ten uitvoer te maken in het vrijwillig kader. Wat is de visie hierover en wat is volgens jou reëel?

Wie ben je?

Ben jij werkzaam als jeugdconsulent? Wil je je om- of bijscholen tot jeugd- en gezinsprofessional bij een gemeente of heb je de ambitie om in het jeugddomein werkzaam te zijn? Ga je weer herintreden?  Dan is deze e-learning zeer geschikt. Voorwaarde voor deelname is dat je een relevante mbo-4 of hbo-opleiding hebt.

Wat krijg je?

De volgende online kennismodules komen aan bod:

E-module: Participatieladder
E-module: Vormen van jeugdhulp
E-module: Onderscheid vrijwillig en gedwongen kader
E-module: Opstellen gezinsplan

Leerdoelen

In deze e-learning leer je…

… vormen van jeugdhulp (vrij toegankelijk en op indicatie) en vanuit jeugdbescherming kennen;
… de inhoud van maatregelen vanuit jeugdreclassering;
… belasting van de jeugdige, ouders en het netwerk te bepalen en wat er aan draagkracht gevraagd kan worden;
… doelen formuleren om jeugdigen veilig en gezond te laten opgroeien, de zelfredzaamheid te optimaliseren en de maatschappelijke participatie te bevorderen;
… een plan van aanpak te maken met aandacht voor jeugdige/ouders en gezin;
… de voorziening / het arrangement te onderbouwen als passende vorm van ondersteuning.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding