In deze training maak je kennis met de coachingsmethodiek Waarderend Coachen gebaseerd op Appreciative Inquiry (AI-methodiek). Tijdens de training ligt de focus op hoe de methodiek kan worden ingezet bij het coachen van specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld mensen met een licht verstandelijke beperking, ASS, ADHD of een psychische beperking).
Wil jij in de coachingsrelatie meer gericht zijn op het onderzoeken van de mogelijkheden van de klant en daarin de verbinding zoeken? Dan is ‘waarderend coachen’ zeker een coachingsmethodiek die je wilt toevoegen aan je handelingsrepertoire als coach/ begeleider!
Je leert wat ‘waarderend coachen’ betekent voor de begeleiding van specifieke doelgroepen en voor jezelf als coach en gaat aan de slag met sterktegerichtheid en co-creatie.
Gedurende de training wordt er gewerkt met een variatie van dialoog, reflectie, kennisdeling, gespreksoefeningen met de groep, experimenteer-oefeningen (aan de hand van casuïstiek). Je bent dus daadwerkelijk mee-maker van wat er in de training ontstaat.
Er wordt aandacht besteed aan:
- Waarderend interviewen: een verkenning van eerder succes die de basis legt.
- Echt luisteren en aansluiten bij het verhaal van de ander.
- Appreciative Inquiry (AI) in het kort: vier stappen concreet uitgewerkt.
- Wat betekent coachen voor specifieke doelgroepen?
- Durven dromen: Verbeelden van toekomst, oprekken van grenzen, wie durft?
- Professional zijn: houding, gedrag en communicatie in lijn.
- De context van de klant betrekken in het coaching proces.
- Interventies vormgeven: vul je koffer met gereedschap.
- Realiseren: mijlpalen, plannen waarmaken, leren en bijsturen.
Na de training ben je
- je bewust van de kenmerken van de specifieke doelgroepen en wat dat in hun rol betekent
- je bewust van stappen en principes in waarderend coachen (AI-methodiek)
- in staat andere vragen te stellen
- in staat de eigen rol in perspectief te zien met de klanten en context
en heb je
- geoefend met waarderend in gesprek zijn
- geoefend met waarderend en sterktegerichte gerichte interventies
- gereflecteerd op de eigen rol en persoonlijke betekenis daarvan.
Vakbekwaam Evalueren
Niet van toepassing Handhaven
Vakbekwaam Rapporteren
Vakvolwassen Het voeren van een intakegesprek
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Vakvolwassen In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Uitvoering
Vakvolwassen Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Vakbekwaam Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Creativiteit
Vakvolwassen Methodisch werken
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Vakbekwaam Organisatiesensitiveit
Vakvolwassen Communiceren
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Lerende houding
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakvolwassen Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Regisseren
Vakvolwassen Coachen
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Analytisch vermogen
Vakvolwassen Integriteit