Training Waarderend Coachen van Specifieke Doelgroepen

In deze training maak je kennis met de coachingsmethodiek Waarderend Coachen gebaseerd op Appreciative Inquiry (AI-methodiek). Tijdens de training ligt de focus op hoe de methodiek kan worden ingezet bij het coachen van specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld mensen met een licht verstandelijke beperking, ASS, ADHD of een psychische beperking).
Wil jij in de coachingsrelatie meer gericht zijn op het onderzoeken van de mogelijkheden van de klant en daarin de verbinding zoeken? Dan is ‘waarderend coachen’ zeker een coachingsmethodiek die je wilt toevoegen aan je handelingsrepertoire als coach/ begeleider!
Je leert wat ‘waarderend coachen’ betekent voor de begeleiding van specifieke doelgroepen en voor jezelf als coach en gaat aan de slag met sterktegerichtheid en co-creatie.

Gedurende de training wordt er gewerkt met een variatie van dialoog, reflectie, kennisdeling, gespreksoefeningen met de groep, experimenteer-oefeningen (aan de hand van casuïstiek). Je bent dus daadwerkelijk mee-maker van wat er in de training ontstaat.

Er wordt aandacht besteed aan:

- Waarderend interviewen: een verkenning van eerder succes die de basis legt.
- Echt luisteren en aansluiten bij het verhaal van de ander.
- Appreciative Inquiry (AI) in het kort: vier stappen concreet uitgewerkt.
- Wat betekent coachen voor specifieke doelgroepen?
- Durven dromen: Verbeelden van toekomst, oprekken van grenzen, wie durft?
- Professional zijn: houding, gedrag en communicatie in lijn.
- De context van de klant betrekken in het coaching proces.
- Interventies vormgeven: vul je koffer met gereedschap.
- Realiseren: mijlpalen, plannen waarmaken, leren en bijsturen.

Leerdoelen

Na de training ben je

- je bewust van de kenmerken van de specifieke doelgroepen en wat dat in hun rol betekent
- je bewust van stappen en principes in waarderend coachen (AI-methodiek)
- in staat andere vragen te stellen
- in staat de eigen rol in perspectief te zien met de klanten en context

en heb je

- geoefend met waarderend in gesprek zijn
- geoefend met waarderend en sterktegerichte gerichte interventies
- gereflecteerd op de eigen rol en persoonlijke betekenis daarvan.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Evalueren

Niet van toepassing Handhaven

Vakbekwaam Rapporteren

Vakvolwassen Het voeren van een intakegesprek

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Vakvolwassen In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Uitvoering

Vakvolwassen Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie


Kennisgebieden

Vakbekwaam Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Wet- en regelgeving

Vakbekwaam Integrale dienstverlening


Competenties

Vakbekwaam Creativiteit

Vakvolwassen Methodisch werken

Vakbekwaam Plannen en organiseren

Vakbekwaam Organisatiesensitiveit

Vakvolwassen Communiceren

Vakbekwaam Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Lerende houding

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakvolwassen Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Regisseren

Vakvolwassen Coachen

Vakbekwaam Flexibiliteit

Vakbekwaam Analytisch vermogen

Vakvolwassen Integriteit