Werken met (multi)probleemgezinnen (SKJ)

JIJ HEBT DE REGIEFUNCTIE EN GAAT VOOR SAMENWERKING IN COMPLEXE GEZINSSITUATIES

Binnen het brede sociale domein (Wmo, Jeugdwet en Participatiewet) komen consulenten in aanraking met mensen en gezinnen met meerdere problemen, ook wel multi-probleemgezinnen genoemd. Kenmerkend aan deze doelgroep is dat ze op verschillende leefgebieden problemen ervaren en vaak niet weten waar ze moeten beginnen om hun problemen aan te pakken. De hulpverlening aan deze gezinnen loopt vaak versnipperd en er is weinig grip op de situatie. Hoe kan het sociaal domein deze gezinnen op integrale wijze benaderen? Wat is daarin effectief? En hoe kan de ondersteuning die vaak vanuit verschillende wettelijke kaders wordt aangeboden, beter op elkaar aansluiten? In de cursus Werken met (multi)probleemgezinnen gaan we met deze vragen aan de slag. Als jij samenwerking en regiename van belang vindt in complexe gezinssituaties, is deze cursus voor jou erg geschikt.

Wie ben je? 

Deze cursus is geschikt voor jeugdconsulenten of jeugdprofessionals werkzaam binnen het sociaal domein met enige kennis over de doelgroep (multi)probleemgezinnen, en enige kennis van de levensdomeinen van de zelfredzaamheidsmatrix.

Wat krijg je?

In deze tweedaagse cursus komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:

- Inzicht in de problematiek van (multi)probleemgezinnen;
- verschillende wetgeving binnen het sociaal domein en domeinoverstijgend;
- domein overstijgend werken met (multi)probleemgezinnen;
- de belangen en verantwoordelijkheden van verschillende betrokken partijen/disciplines;
- de systeemgerichte benadering van (multi)probleemgezinnen;
- toepassen van de ZRM en het ouderschapssupplement;
- het gebruik van verschillende instrumenten om het steunnetwerk in kaart te brengen;
- procesgericht werken en de uitwerking van 1 gezin – 1 plan – 1 regisseur;
- de succes- en faalfactoren in het werken met (multi)probleemgezinnen;
- jouw houding en rol binnen het werken met (multi)probleemgezinnen;
- de kracht van het multidisciplinair overleg (MDO);
- opstellen van een integraal plan van aanpak.

Zelfstudie: 2 uur

Leerdoelen

Je leert…

… de positie van (multi)probleemgezinnen binnen de wettelijke kaders van het sociaal domein herkennen;
… de problemen binnen (multi)probleemgezinnen integraal te benaderen en te beoordelen;
… wat de succesfactoren zijn binnen het procesgericht werken met (multi)probleemgezinnen;
… wat jouw houding en rol is als proces- en/of casusregisseur.

Je ontvangt een “Certificaat”, waarop je accreditatiepunten staan vermeld, indien je minimaal 80% van de cursusdag hebt gevolgd.

Accreditatie
Werken met (multi-) probleemgezinnen is SKJ geaccrediteerd voor in totaal 15.00 punten.

Heb je een NFG registratie? Dan kun je de punten voor deze opleiding als bij- of nascholing registreren.

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Bewaken van afspraken

Niet van toepassing Evalueren

Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Niet van toepassing Uitvoering

Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen

Niet van toepassing Rapporteren

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek

Niet van toepassing Handhaven


Kennisgebieden

Niet van toepassing Begeleiding/vorm

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Niet van toepassing Wet- en regelgeving


Competenties

Niet van toepassing Zelfreflectie

Niet van toepassing Coachen

Niet van toepassing Resultaatgericht

Niet van toepassing Methodisch werken

Niet van toepassing Inlevingsvermogen

Niet van toepassing Flexibiliteit

Niet van toepassing Evalueren en aanpassen

Niet van toepassing Analytisch vermogen

Niet van toepassing Communiceren

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Niet van toepassing Netwerken en samenwerken

Niet van toepassing Zelfstandigheid

Niet van toepassing Integriteit

Niet van toepassing Regisseren

Niet van toepassing Plannen en organiseren

Niet van toepassing Creativiteit

Niet van toepassing Lerende houding