Wmo 2015; Toezicht, handhaving en fraudepreventie

Aandacht voor fraudesignalen, preventie, toezicht en handhaving

Een goede uitvoering van de Wmo 2015 vraagt ook om aandacht voor fraudesignalen, preventie, toezicht en handhaving. 
De opdracht aan het gemeentebestuur is om “zorg te dragen voor de kwaliteit en continuïteit van de maatschappelijke ondersteuning”. Dat brengt met zich mee dat het gemeentebestuur ook toeziet op de naleving van de eisen die zijn gesteld aan de uitvoering van de wet en die zo nodig handhaaft. 
Het voorkomen en bestrijden van onregelmatigheden maakt daar onderdeel vanuit. Daarbij gaat zowel om het voorkomen van fouten, waarbij regels door onwetendheid of vergissingen niet opzettelijk worden overtreden, als het aanpakken van doelbewuste fraude, waarbij opzettelijk de regels worden overtreden met eigen of andermans gewin als doel. 


Maatschappelijke ondersteuning moet betaalbaar blijven. Dat vindt draagvlak in onze samenleving. Transparante wet- en regelgeving helpen de klant om regels na te leven. Daardoor hoeven gemeenten minder geld en tijd in te zetten op controle, toezicht en opsporing van misbruik en terugvorderen van middelen. Door als gemeente in te zetten op preventie en handhaving en daardoor gemeenschappelijke kosten te besparen, blijft het draagvlak voor sociale voorzieningen bestaan. Ook is het van belang om rekening te houden met wat gemeenten mogen met de beschikbare informatie. Belemmert de privacy een rechtmatige verstrekking van zorg of liggen er mogelijkheden? 


Om u wegwijs te maken bieden wij u deze zeer actuele, hoogstaande maar bovenal praktisch toepasbare training. 

Voor wie? 
Consulenten/klantmanagers Wmo, fraudepreventiemedewerkers, toezichthouders Wmo, handhavers Wmo, sociaal rechercheurs. 

Onderwerpen 
In deze training komen onder andere de volgende onderwerpen aan de orde: 
Begrippen (Wat is Handhaving, Toezicht en opsporing en wat zijn de verschillen) 
Juridisch kader Relevante wetgeving, relevante wetgeving in de Wmo 
De sociaal rechercheur van de participatiewet als toezichthouder; wat zijn belangrijke verschillen met de Wmo 2015 
Fraudesignalen en fraudealertheid 
Stappenplan / Plan van aanpak: ‘Ik ontvang een signaal dat er iets mis is, wat nu?’ 
8 stappen om te gaan van signaleren en registreren, via gesprekken met de klant en onderzoek op locatie, naar een juridisch correcte besluitvorming en bestuursrechtelijke stappen 
Huisbezoeken Protocol, typen huisbezoek, Informed consent, Richtlijnen, etc. 
Afhandeling in Strafrecht 
Fraudebeheersing, de fraudediamant, de cirkel van naleving en de tafel van elf 
Privacy in het sociaal domein; Gegevens uitwisselen tussen sociale partners, gemeentelijke afdelingen en instanties 
Inzet van social media (bij preventie) 
type signalen 
Verslaglegging en communicatie / Juridisch rapporteren 
Actuele jurisprudentie 
Rode draad tijdens de training:
Interactief met veel ruimte voor vragen en casuïstiek uit de praktijk 
Onmisbare tips voor uitvoering en beleid

Leerdoelen

Doel 
Hoe meer informatie de gemeente heeft, hoe kleiner de kans dat iemand ongemerkt onrechtmatig gebruik maakt van middelen. Een hogere pakkans schrikt immers potentiële overtreders af. Er is al veel informatie beschikbaar voor gemeenten, maar hoe zorgen we voor een optimale inzet van deze middelen. Om dit te bereiken zullen we: 
signalen van onrechtmatigheid in een zo vroeg mogelijk stadium herkennen en afwikkelen; 
tijdig gebreken in dossiervorming, voorlichting en communicatie signaleren en herstellen; 
aangeven wat de best-practice voor de organisatie op het gebied van preventie en repressie is. 

 

Inschrijven via website van de opleider

Soort opleiding

Soort inschrijving

Taken

Vakbekwaam Bewaken van afspraken

Vakbekwaam Handhaven

Vakbekwaam Evalueren

Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie

Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen

Vakbekwaam Rapporteren

Vakbekwaam Uitvoering

Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie

Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen

Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek


Kennisgebieden

Niet van toepassing Integrale dienstverlening

Vakbekwaam Wet- en regelgeving

Niet van toepassing Begeleiding/vorm


Competenties

Vakbekwaam Zelfstandigheid

Vakbekwaam Flexibiliteit

Vakbekwaam Lerende houding

Niet van toepassing Organisatiesensitiveit

Vakbekwaam Integriteit

Vakbekwaam Plannen en organiseren

Niet van toepassing Resultaatgericht

Vakbekwaam Zelfreflectie

Vakbekwaam Inlevingsvermogen

Vakbekwaam Regisseren

Vakbekwaam Evalueren en aanpassen

Vakbekwaam Methodisch werken

Niet van toepassing Coachen

Vakbekwaam Creativiteit

Vakbekwaam Netwerken en samenwerken

Vakbekwaam Communiceren

Vakbekwaam Analytisch vermogen