Aandacht voor fraudesignalen, preventie, toezicht en handhaving
Een goede uitvoering van de Wmo 2015 vraagt ook om aandacht voor fraudesignalen, preventie, toezicht en handhaving.
De opdracht aan het gemeentebestuur is om “zorg te dragen voor de kwaliteit en continuïteit van de maatschappelijke ondersteuning”. Dat brengt met zich mee dat het gemeentebestuur ook toeziet op de naleving van de eisen die zijn gesteld aan de uitvoering van de wet en die zo nodig handhaaft.
Het voorkomen en bestrijden van onregelmatigheden maakt daar onderdeel vanuit. Daarbij gaat zowel om het voorkomen van fouten, waarbij regels door onwetendheid of vergissingen niet opzettelijk worden overtreden, als het aanpakken van doelbewuste fraude, waarbij opzettelijk de regels worden overtreden met eigen of andermans gewin als doel.
Maatschappelijke ondersteuning moet betaalbaar blijven. Dat vindt draagvlak in onze samenleving. Transparante wet- en regelgeving helpen de klant om regels na te leven. Daardoor hoeven gemeenten minder geld en tijd in te zetten op controle, toezicht en opsporing van misbruik en terugvorderen van middelen. Door als gemeente in te zetten op preventie en handhaving en daardoor gemeenschappelijke kosten te besparen, blijft het draagvlak voor sociale voorzieningen bestaan. Ook is het van belang om rekening te houden met wat gemeenten mogen met de beschikbare informatie. Belemmert de privacy een rechtmatige verstrekking van zorg of liggen er mogelijkheden?
Om u wegwijs te maken bieden wij u deze zeer actuele, hoogstaande maar bovenal praktisch toepasbare training.
Voor wie?
Consulenten/klantmanagers Wmo, fraudepreventiemedewerkers, toezichthouders Wmo, handhavers Wmo, sociaal rechercheurs.
Onderwerpen
In deze training komen onder andere de volgende onderwerpen aan de orde:
Begrippen (Wat is Handhaving, Toezicht en opsporing en wat zijn de verschillen)
Juridisch kader Relevante wetgeving, relevante wetgeving in de Wmo
De sociaal rechercheur van de participatiewet als toezichthouder; wat zijn belangrijke verschillen met de Wmo 2015
Fraudesignalen en fraudealertheid
Stappenplan / Plan van aanpak: ‘Ik ontvang een signaal dat er iets mis is, wat nu?’
8 stappen om te gaan van signaleren en registreren, via gesprekken met de klant en onderzoek op locatie, naar een juridisch correcte besluitvorming en bestuursrechtelijke stappen
Huisbezoeken Protocol, typen huisbezoek, Informed consent, Richtlijnen, etc.
Afhandeling in Strafrecht
Fraudebeheersing, de fraudediamant, de cirkel van naleving en de tafel van elf
Privacy in het sociaal domein; Gegevens uitwisselen tussen sociale partners, gemeentelijke afdelingen en instanties
Inzet van social media (bij preventie)
type signalen
Verslaglegging en communicatie / Juridisch rapporteren
Actuele jurisprudentie
Rode draad tijdens de training:
Interactief met veel ruimte voor vragen en casuïstiek uit de praktijk
Onmisbare tips voor uitvoering en beleid
Doel
Hoe meer informatie de gemeente heeft, hoe kleiner de kans dat iemand ongemerkt onrechtmatig gebruik maakt van middelen. Een hogere pakkans schrikt immers potentiële overtreders af. Er is al veel informatie beschikbaar voor gemeenten, maar hoe zorgen we voor een optimale inzet van deze middelen. Om dit te bereiken zullen we:
signalen van onrechtmatigheid in een zo vroeg mogelijk stadium herkennen en afwikkelen;
tijdig gebreken in dossiervorming, voorlichting en communicatie signaleren en herstellen;
aangeven wat de best-practice voor de organisatie op het gebied van preventie en repressie is.
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Vakbekwaam Handhaven
Vakbekwaam Evalueren
Vakbekwaam Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Rapporteren
Vakbekwaam Uitvoering
Vakbekwaam In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Vakbekwaam Zelfstandigheid
Vakbekwaam Flexibiliteit
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Vakbekwaam Integriteit
Vakbekwaam Plannen en organiseren
Niet van toepassing Resultaatgericht
Vakbekwaam Zelfreflectie
Vakbekwaam Inlevingsvermogen
Vakbekwaam Regisseren
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Methodisch werken
Niet van toepassing Coachen
Vakbekwaam Creativiteit
Vakbekwaam Netwerken en samenwerken
Vakbekwaam Communiceren
Vakbekwaam Analytisch vermogen