Wat gebruik je het meest om een klant aan te zetten tot actie? Houd jij meer van motiveren of van confronteren? De meeste mensen hebben een voorkeur voor één van de twee stijlen. Of vinden het lastig om de twee stijlen te combineren.
Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met de technieken confronteren en motiveren. We bekijken de uitgangspunten, basishouding en voor-en nadelen, maar ook veel voorkomende misverstanden van beide technieken. En we gaan volop oefenen met deze technieken.
We behandelen kort de theorie en voor- en nadelen van motiveren en confronteren tijdens de gesprekken met klanten. Maar we oefenen vooral met concrete technieken van beide stijlen. We brainstormen over manieren om deze technieken effectiever en makkelijker in te zetten. Ook oefenen we met het combineren van de technieken.
Na de training weet je meer over:
- De verschillen en overeenkomsten van confronteren en motiveren
- De voor- en nadelen van confronteren en motiveren
- Veel voorkomende misverstanden en valkuilen en hoe die te voorkomen.
Na deze training kun je makkelijker/efficiënter:
- Bewuster kiezen wanneer confronteren effectief is en wanneer motiveren effectief is
- Effectiever confronteren en effectiever motiveren
- Meer impact creëren op houding en gedrag van jouw cliënten.
Inschrijven via website van de opleider
Vakbekwaam Afspreken van doel- en actiebepalingen
Vakbekwaam Handhaven
Vakbekwaam Bewaken van afspraken
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Vakbekwaam Evalueren
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Vakbekwaam Eigen deskundigheid bevorderen
Vakbekwaam Uitvoering
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Vakbekwaam Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Inlevingsvermogen
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Flexibiliteit
Vakbekwaam Lerende houding
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Creativiteit
Vakbekwaam Zelfreflectie
Niet van toepassing Methodisch werken
Vakbekwaam Resultaatgericht
Vakbekwaam Evalueren en aanpassen
Vakbekwaam Communiceren
Niet van toepassing Analytisch vermogen