Sinds 2015 zijn gemeenten in het kader van de Participatiewet verantwoordelijk voor de ondersteuning van de nieuwe instroom jonggehandicapten met arbeidsvermogen. Dit gaat hoofdzakelijk om jonge mensen die vanwege hun aandoening(en) tegen beperkingen in werk aanlopen. Om hen op een effectieve en efficiënte wijze te ondersteunen bij het vinden en behouden van werk is kennis over deze doelgroep en de mogelijke oplossingen van groot belang.
Want wie zijn nu die jongeren met beperkingen? Wat zijn hun mogelijkheden en wensen ten aanzien van werk? Welke beperkingen brengt hun aandoening met zich mee? Over welke aandoeningen hebben we het eigenlijk? En hoe kun je hen zo ondersteunen dat zij zoveel als mogelijk werk vinden en behouden? Vraagt dat een heel andere aanpak dan de huidige ondersteuning van de jongeren die zich bij gemeenten melden? En wat hebben werkgevers nodig om deze jongeren in dienst te nemen en te houden? Een succesvolle aanpak is niet gestoeld op aannames (waar deze jongeren regelmatig tegenaan lopen) maar op kennis.
Inhoud
Allereerst gaan we in op de vraag wie die jongeren met een beperking zijn. Vervolgens bespreken we welke factoren bepalen of deze jongeren wel of niet aan het werk zijn. Daarbij kijken we niet alleen naar persoonskenmerken, zoals het zelfbeeld en de competenties, maar ook naar de invloed van de omgeving: de sociale context, werkgevers, de professionele ondersteuning, de arbeidsmarkt en de samenleving. Wanneer u daar bij uw aanpak rekenschap van geeft, zult u merken dat u krachtiger bent in de begeleiding van deze jongeren.
We presenteren een boeiende mix van wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden, cijfermateriaal en persoonlijke ervaringen. Ook zal deze dag gebruik gemaakt worden van het nodige videomateriaal waarin de jongeren zelf én werkgevers aan het woord komen.
We zijn ook nieuwsgierig naar uw beelden ten aanzien van deze doelgroep. Daar gaan we met elkaar over in gesprek. In die gesprekken willen we ook onderzoeken welke ervaringen hieraan ten grondslag liggen, en wat we van deze ervaringen kunnen leren. Verder gaan we deze dag ook in groepen aan de slag met de toepassing van de kennis, aan de hand van casuïstiek. Een interactieve dag. Durft u het aan?
Docent
De workshop wordt verzorgd door een docent met ruime ervaring als onderzoeker en adviseur op het terrein van de arbeidsparticipatie van jongeren met een beperking. Hij heeft op dit vlak diverse publicaties op zijn naam staan en heeft veel kennis van bewezen effectieve interventies. Opdrachtgevers zijn onder meer verschillende ministeries, UWV, gemeenten, werkgevers, onderwijsbesturen en beroepsverenigingen. Momenteel is hij in het kader van de Participatiewet met verschillende gemeenten in gesprek over hoe tot een effectieve en efficiënte ondersteuning van deze jongeren te komen.
Materiaal
Het materiaal bestaat uit een cursusmap.
Na afloop heeft u meer beeld en gevoel bij wie deze jongeren zijn en wat werkt. De Workshop Participatiewet – Wie zijn die jonggehandicapten en wat werkt? biedt u bewustwording én handelingsperspectief. En inspireert u zo het verschil te maken voor deze jongeren.
Inschrijven via website van de opleiderNiet van toepassing Handhaven
Niet van toepassing Uitvoering
Niet van toepassing Bijdrage aan beheer en beleid van de organisatie
Niet van toepassing Rapporteren
Niet van toepassing Evalueren
Niet van toepassing Het voeren van een intakegesprek
Niet van toepassing Bewaken van afspraken
Niet van toepassing In beeld brengen van de vraag en (persoonlijke) situatie
Niet van toepassing Afspreken van doel- en actiebepalingen
Niet van toepassing Eigen deskundigheid bevorderen
Niet van toepassing Wet- en regelgeving
Niet van toepassing Integrale dienstverlening
Niet van toepassing Begeleiding/vorm
Niet van toepassing Creativiteit
Niet van toepassing Zelfstandigheid
Niet van toepassing Coachen
Niet van toepassing Plannen en organiseren
Niet van toepassing Organisatiesensitiveit
Niet van toepassing Resultaatgericht
Niet van toepassing Regisseren
Niet van toepassing Evalueren en aanpassen
Niet van toepassing Methodisch werken
Niet van toepassing Lerende houding
Niet van toepassing Integriteit
Niet van toepassing Analytisch vermogen
Niet van toepassing Communiceren
Niet van toepassing Netwerken en samenwerken
Niet van toepassing Flexibiliteit
Niet van toepassing Zelfreflectie
Niet van toepassing Inlevingsvermogen