
De BvK kijkt terug op een zeer geslaagd Najaarscongres. Op 2 november 2017 kwamen bijna 200 belangstellenden naar Woerden om te luisteren naar lezingen over onder meer de moderne beroepsontwikkeling in het vak van klantmanager.
Jasmijn Lee Sack Fong (scheidend voorzitter BvK) liet zien wat de BvK zoal heeft bereikt vanaf november 2012. Een groeiend aantal leden, donateurs, producten waaraan een bijdrage is geleverd passeerde de revue. Jasmijn zwaait eind 2017 af als voorzitter van de BvK.
Louis Polstra (lector Arbeidsparticipatie Hanzehogeschool Groningen) schetste dat er een roep bestaat om een netwerkprofessional. Daarbij is het zaak de drie niveaus van professionalisering met elkaar te verbinden. Het beroep van klantmanager bevindt zich volgens hem op dit moment op een snijvlak van drie domeinen: publiek, sociaal en economisch. Maar blijft dit zo?
Presentatie van Louis Polstra (pdf, 872 kB)
Jolanda Kroon (directeur BvK) nam een voorschot op de klantmanager in het jaar 2025. Of liever gezegd: dé klantmanager bestaat helemaal niet. Iedere professional is uniek, maar samen vormen professionals een prachtig boeket! Ze liet de zaal nadenken over de verschillen tussen het uitvoeren van de wet en het leveren van maatwerk. En lever je een basisdienstverlening of wil je vernieuwen?
De BvK faciliteert de leden door:
De doorontwikkeling van het nieuwe LEERregister zal in 2018 ter hand worden genomen met ambassadeurs van zoveel mogelijk gemeenten. Door registratie laat je zien dat je de basis van het vak van klantmanager onderschrijft en dat je jezelf per jaar minstens 36 uur wilt inzetten voor je ontwikkeling als professional.
Presentatie van Jolanda Kroon (pdf, 1,5 MB)
Julie-Anne Hindriksen (Nudgers) kreeg de zaal mee met haar uiteenzetting over nudging. Zo nieuw is het allemaal niet. Denk maar aan Holle Bolle Gijs! Tips: maak afspraken met je klant concreet (met getallen), bedenk van tevoren een plan B en richt vragen alleen op acties in de toekomst.
Dit resulteert in een plan: ‘Ik wil… (doel) omdat… (motivatie). Mijn einddoel heb ik… (deadline) behaald en dat is realistisch. Mijn tussendoel voor nu is:…’
Reacties van deelnemers
Wat vonden de deelnemers ervan? Een greep uit de resultaten van de enquête onder de deelnemers:
“Complimenten voor het inspirerende programma! Dit maakt de BvK belangrijk. De onderwerpen raken echt het werkveld van de klantmanager. Nergens anders kunnen wij deze informatie en deze inspiratie ophalen.”

Het BvK-bestuur ging net als de deelnemers op de foto!