Het sociaal domein is zich aan het ontwikkelen, dat weten ze bij Sociale Dienst Veluwerand maar al te goed. Daarom zijn op 23 mei 2017 de klantmanagers beheer van Sociale Dienst Veluwerand samen met Divosa en de Beroepsvereniging voor Klantmanagers aan de slag gegaan met het E-portfolio voor klantmanagers. Tijdens een gezamenlijke sessie kregen zij uitleg over het digitale instrument en de gelegenheid om het samen met collega’s in te vullen.
Lees meer >‘Vergeet Kevin niet’, deze oproep deed Margo Trappenburg tijdens het Divosa Voorjaarscongres op 15 juni 2017 aan iedereen die werkt in het sociaal domein. De baan voor de een kan betekenen dat een ander zijn baan verliest. De inclusieve samenleving maakt morele dilemma’s groter. Keuzes van klantmanagers hebben verstrekkende gevolgen.
Lees meer >In de nieuwe editie van Trots op je vak staat het professionaliseren van het vak van klantmanager centraal. In het nummer doen drie Friese gemeenten uit de doeken hoe zij samen investeren in hun medewerkers. Ook de Sociale Dienst Veluwerand en de gemeente Amsterdam vertellen hun verhaal. Louis Polstra, lector aan de Hanzehogeschool en drijvende kracht achter de beroepsstandaard voor klantmanagers, blikt terug op tien jaar professionalisering van het vak van klantmanager.
Lees meer >SBCM en Cedris starten een kennisplatform ´Werkfit maken´, voor professionals die de doelgroep van de Participatiewet helpen met het ontwikkelen van werknemersvaardigheden. Het doel is om met de uitwisseling van kennis en ervaring toe te werken naar effectieve en efficiënte aanpakken. Het kennisplatform zal enkele keren per jaar bijeenkomen.
Lees meer >Ongeveer één op de vijf Nederlanders heeft moeite om elke maand rond te komen. Veel mensen schamen zich voor hun schulden en zoeken daarom geen hulp. De impact van schulden is echter enorm, zowel thuis als op het werk. Met de gratis e-learningmodule ‘Schulden herkennen, bespreken en aanpakken’ van SBCM en het Lectoraat Schulden en Incasso van de Hogeschool Utrecht, leer je hoe je cliënten met schulden verder kunt helpen. Je vindt de module op de ParticipatieCampus.
Lees meer >De Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK) heeft sinds half mei 2017 een verenigingsdirecteur: Jolanda Kroon. Hier stelt zij zich voor aan de hand van drie vragen.
Lees meer >Bij Sociale Zaken Maastricht Heuvelland hebben professionals van verschillende disciplines samengewerkt in gemengde koppels als onderdeel van de opleiding ‘De effectieve klantmanager Sociaal Domein’.
Lees meer >Zwolle was het toneel voor het BvK Voorjaarscongres 2017. Tijdens dit congres stond centraal hoe de klantmanager, ondanks een vaak hoge werkdruk, oprechte aandacht voor de burger kan behouden en hun waardigheid kan bewaken. Een verslag van het plenaire deel.
Lees meer >De workshops van het Voorjaarscongres op 18 mei 2017 in Zwolle rond het thema ‘Aandacht en Waardigheid’ leverden diverse praktische tips op voor het werk van klantmanagers. Om de kennis niet alleen bij de bezoekers te houden, volgt hier een overzicht van de belangrijkste tips.
Lees meer >