Divosa is bezig met het ontwikkelen van een nieuw Werkblad, met als titel ‘Van moeten naar willen’. Het nieuwe werkblad richt zich (in eerste instantie) op de groep jongeren van 18 tot 27 jaar die bij de gemeente aanklopt voor een bijstandsuitkering. Vraag: welke klantmanager wil meehelpen met de ontwikkeling ervan? Jij weet als geen ander wat bruikbaar is!
Lees meer >SBCM, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Leiden en MEE Nederland gaan gezamenlijk een onderzoeksproject uitvoeren om de schulddienstverlening aan mensen met een licht verstandelijke beperking te verbeteren. Hiermee willen de organisaties voorkomen dat financiële problemen voor deze groep een belemmering vormen om aan het werk te komen of te blijven.
Lees meer >Tien professionals uit sociale werkbedrijven hebben succesvol gewerkt met de werkwijze STERK waarbij zij cliënten en medewerkers helpen om vaker zelf het initiatief te nemen. ‘Door deze manier van werken, krijgen we een beter beeld van de cliënt. Hierdoor kunnen we beter matchen en de cliënt beter begeleiden. We verwachten hierdoor meer geslaagde proefplaatsingen.’
Lees meer >De BvK verwelkomt KOOTprofessionals als nieuwe donateur. Uitvoerende professionals kunnen bij KOOT terecht als ze een (andere) baan zoeken in de sociale zekerheid. Waarom donateur worden? Omdat ook een bedrijf als KOOTprofessionals het belangrijk vindt dat klantmanagers zich blijven ontwikkelen én omdat aansluiten bij een beroepsvereniging als de BvK er dan gewoon bijhoort!
Lees meer >Nederland telt zo’n 6.000 klantmanagers Werk en Inkomen. Er bestaan echter grote onderlinge verschillen in rollen en taken. Wat maakt de klantmanager tot een uniek beroep? En waar staat de klantmanager eigenlijk voor? In de notitie ‘De kern van het beroep van klantmanager’ gaan auteurs Louis Polstra en Hanneke Bakker op zoek naar de beroepsidentiteit van de klantmanager en geven een eerste aanzet tot een beroepscode.
Lees meer >Laagopgeleiden zijn vaker werkloos dan middelbaar en hoger opgeleiden. UWV maakt zich zorgen over deze groep en brengt daarom een gids uit die praktische aanknopingspunten biedt voor adviseurs en klantmanagers die laagopgeleiden helpen bij het zoeken naar werk.
Lees meer >A+O fonds Gemeenten zoekt mensen die mee kunnen denken over de impact van robotisering en digitalisering op het werk.
Lees meer >Wil je meer weten over laaggeletterdheid? Verdiep je dan in de nieuwe e-learning over dit onderwerp of kom naar de workshop op de Dag van de Uitvoering in Hengelo op 21 september.
Lees meer >Het sociaal domein is zich aan het ontwikkelen, dat weten ze bij Sociale Dienst Veluwerand maar al te goed. Daarom zijn op 23 mei 2017 de klantmanagers beheer van Sociale Dienst Veluwerand samen met Divosa en de Beroepsvereniging voor Klantmanagers aan de slag gegaan met het E-portfolio voor klantmanagers. Tijdens een gezamenlijke sessie kregen zij uitleg over het digitale instrument en de gelegenheid om het samen met collega’s in te vullen.
Lees meer >‘Vergeet Kevin niet’, deze oproep deed Margo Trappenburg tijdens het Divosa Voorjaarscongres op 15 juni 2017 aan iedereen die werkt in het sociaal domein. De baan voor de een kan betekenen dat een ander zijn baan verliest. De inclusieve samenleving maakt morele dilemma’s groter. Keuzes van klantmanagers hebben verstrekkende gevolgen.
Lees meer >