Een register waarin gemeenten kunnen zien of Wmo-consulenten de juiste scholing of ervaring hebben kan gemeenten een hoop kosten besparen, denkt directeur Miquel Wijngaards van Kenniscentrum WMO.
Lees meer >De Nederlandse arbeidsmarkt is in 2016 in veel opzichten de economische crisis te boven gekomen. De arbeidsdeelname is echter nog steeds lager dan in 2008, net voor het uitbreken van de crisis. Het aantal werklozen was in 2016 ruim anderhalf keer zo groot als toen, vooral door een sterke groei van de langdurige werkloosheid. Dat meldt het CBS in de publicatie ‘De arbeidsmarkt in cijfers 2016’.
Lees meer >Het lectoraat Armoede Interventies van de HvA is gestart met een project rondom mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB) en schulden. Het doel van het project is handvatten te ontwikkelen voor verschillende professionals om mensen met een LVB en schulden te herkennen en schulden bij deze groep op een goede manier bespreekbaar te maken. Om input te krijgen om deze handreikingen op een goede manier vorm te geven worden er groepssessies gehouden met verschillende beroepsgroepen.
Lees meer >Het Coronel Instituut voor Arbeid en Gezondheid en APE Public Economics zijn op zoek naar arbeidsdeskundigen, klantmanagers, jobcoaches en andere professionals in het sociaal domein voor deelname aan een praktijkonderzoek. Het onderzoek is voor het doorontwikkelen van een handreiking die professionals helpt bij het vaststellen van begeleidingsnoodzaak van cliënten bij werk voordat er een specifieke werkplek bekend is. Ook moet met het onderzoek bepaald worden wat de toegevoegde waarde is van de handreiking.
Lees meer >Wat is een klantmanager eigenlijk? Wat is de gemene deler tussen de duizenden klantmanagers, consulenten en re-integratiecoaches die de Nederlandse gemeenten rijk zijn? De kernwaarden van het vak vragen om een zoektocht met als eindbestemming: een landelijk beroepsregister voor klantmanagers. Aan die zoektocht deden ruim ...
Lees meer >Trots op je Vak nummer 9 staat in het teken van de lerende organisatie. Maar wat is dat eigenlijk, ‘een lerende organisatie’? En hoe leert een organisatie in de praktijk? In dit magazine staan diverse inspirerende voorbeelden. Hoe doen andere gemeenten dit? Medewerkers Werkplein Drentsche ...
Lees meer >Meer dan 100 klantmanagers gingen na de Dag van de Uitvoering in Den Bosch terug naar kantoor met inspiratie om hun werk anders te doen. Die nieuwe kennis houden we niet voor onszelf. Daarom is de De Dag van de Uitvoering samengevat in 20 tips ...
Lees meer >Wil jij er ook voor zorgen dat het BvK Voorjaarscongres een groot succes wordt? Help dan mee met het promoten door de poster bij jouw gemeente op te hangen. Je kunt hem hieronder downloaden.
Lees meer >De Beroepsvereniging voor Klantmanagers ontwikkelt in 2017 een beroepsregister voor klantmanagers. In een verkennende video worden verschillende experts en sociale professionals aan het woord gelaten om te vertellen wat zij vinden van professionalisering en wat het register hierin kan betekenen. Een verhelderende blik op beroepsregistratie.
Lees meer >Veel solliciteren en steeds worden afgewezen, dat is de harde realiteit voor veel werkzoekenden. Wat werkt nou wel en niet in de voorbereiding naar een sollicitatiegesprek? Als klantmanager kun je op allerlei manieren mensen helpen ter voorbereiding voor zo’n gesprek. Eldert Nieuwenhuize en Maaike Kersbergen van Solliciteren & Meer geloven in de kracht van het oefenen.
Lees meer >