Wat is een klantmanager eigenlijk? Wat is de gemene deler tussen de duizenden klantmanagers, consulenten en re-integratiecoaches die de Nederlandse gemeenten rijk zijn? De kernwaarden van het vak vragen om een zoektocht met als eindbestemming: een landelijk beroepsregister voor klantmanagers. Aan die zoektocht deden ruim ...
Lees meer >Trots op je Vak nummer 9 staat in het teken van de lerende organisatie. Maar wat is dat eigenlijk, ‘een lerende organisatie’? En hoe leert een organisatie in de praktijk? In dit magazine staan diverse inspirerende voorbeelden. Hoe doen andere gemeenten dit? Medewerkers Werkplein Drentsche ...
Lees meer >Meer dan 100 klantmanagers gingen na de Dag van de Uitvoering in Den Bosch terug naar kantoor met inspiratie om hun werk anders te doen. Die nieuwe kennis houden we niet voor onszelf. Daarom is de De Dag van de Uitvoering samengevat in 20 tips ...
Lees meer >Wil jij er ook voor zorgen dat het BvK Voorjaarscongres een groot succes wordt? Help dan mee met het promoten door de poster bij jouw gemeente op te hangen. Je kunt hem hieronder downloaden.
Lees meer >De Beroepsvereniging voor Klantmanagers ontwikkelt in 2017 een beroepsregister voor klantmanagers. In een verkennende video worden verschillende experts en sociale professionals aan het woord gelaten om te vertellen wat zij vinden van professionalisering en wat het register hierin kan betekenen. Een verhelderende blik op beroepsregistratie.
Lees meer >Veel solliciteren en steeds worden afgewezen, dat is de harde realiteit voor veel werkzoekenden. Wat werkt nou wel en niet in de voorbereiding naar een sollicitatiegesprek? Als klantmanager kun je op allerlei manieren mensen helpen ter voorbereiding voor zo’n gesprek. Eldert Nieuwenhuize en Maaike Kersbergen van Solliciteren & Meer geloven in de kracht van het oefenen.
Lees meer >Het BvK Voorjaarscongres 2017 vindt plaats op donderdag 18 mei in theater Buitensoos in Zwolle. Het thema van het congres is: ‘Aandacht en Waardigheid’, twee belangrijke begrippen voor professionals in het sociaal domein. Geven wij onze klanten wel de juiste aandacht? En hoe gaan wij het gesprek in met de klant?
Lees meer >Bij de pas verschenen Werkwijzer Jongeren hoort een hulpmiddel: een draaischijf waarmee je op zoek kunt gaan naar de juiste interventie voor de juiste persoon.
Lees meer >Misschien heb je al gehoord van de film I, Daniel Blake, die momenteel nog draait in verschillende filmhuizen. Deze Engelse film is in 2016 bekroond met 3 prijzen, waaronder de gouden Palm van Cannes. Ik had geluiden gehoord dat bezoekers geëmotioneerd raakten door de film, maar ik wist eigenlijk niet wat ik van de film kon verwachten. Wij kregen als bestuur van de BvK een uitnodiging van Divosa om de film in besloten gezelschap te kijken.
Lees meer >Overweegt de gemeente een diagnose-instrument te gaan gebruiken? Een goede diagnose is immers belangrijk bij het selectief inzetten van re-integratiemiddelen en draagt bij aan methodisch werken binnen het sociaal domein. De eerste Werkwijzer Diagnose-instrumenten was van 2013. De deze week bij Divosa verschenen geheel vernieuwde versie beschrijft en vergelijkt zeven gangbare diagnose-instrumenten, aangevuld met ervaringen van klantmanagers.
Lees meer >