april 2016

12

Divosa Vrijdag: ‘De zin en onzin van certificering’

De kwaliteit van gemeentelijke dienstverlening in het sociaal domein is een belangrijk onderwerp van gesprek. De menselijke maat, werken op basis van bewezen methoden dan wel op intuïtie, harde of zachte aanpak, het is allemaal onderwerp van discussie. Hierbij speelt het vakmanschap van de uitvoering een belangrijke rol. En de noodzaak van een gedragsverandering bij de professionals. Dan komt ook regelmatig (al dan niet verplichte) certificering van klantmanagers ter sprake. Certificering staat hoog op de agenda, maar er zijn ook tegenstanders. Dit staat centraal tijdens de Divosa Vrijdag op 13 mei. Debatteer je mee?

Lees meer >
05

BvK verwelkomt Talenter als collectief lid

Niet alleen gemeenten kunnen collectief lid worden van de BvK. Integendeel! Op 4 april verwelkomde voorzitter Jasmijn Lee Sack Fong project-en adviesbureau Talenter als nieuwste collectief lid.

Lees meer >

maart 2016

29

Handvatten voor begeleiding van mensen met een psychische aandoening of een LVB

Divosa heeft een reeks producten gemaakt, gericht op dienstverlening aan mensen met een psychische aandoening of lichte verstandelijke beperking: een werkwijzer, een kenniswijzer, een training, een e-learning en een instrument dat ingezet kan worden bij het evalueren van een klantgesprek. Belangrijk bij dienstverlening aan deze doelgroep is: stel niet de aandoening centraal, maar iemands mogelijkheden. De reeks producten geeft handvatten voor maatwerk bij het begeleiden naar werk.

Lees meer >
17

Nieuwe subsidieronde Vakkundig aan het werk

Gemeenten en kennisorganisaties kunnen vanaf half mei 2016 bij ZonMw een subsidieaanvraag indienen voor de tweede subsidieronde van het kennisprogramma Vakkundig aan het werk.

Lees meer >
15

Divosa lanceert producten rond sociale wijkteams

Als klantmanager word je steeds vaker betrokken bij sociale wijkteams. Als je er zelf niet in zit werk je er wel mee samen. Je hebt dus ook steeds meer te maken met het brede sociaal domein. Wat verandert er dan in je rol? Divosa lanceert drie producten die kunnen helpen bij het vinden van oplossingen bij de dilemma’s die kunnen spelen: een werkwijzer, een kenniswijzer en een instrument ter ondersteuning van teamschouw. Deze producten zijn alle drie in nauwe samenwerking met gemeenten tot stand gekomen. Ook de BvK heeft eraan meegewerkt.

Lees meer >
14

BvK Voorjaarscongres 2016 op 12 mei

Op donderdag 12 mei is het BvK Voorjaarscongres 2016. Titel: ‘Gluren bij de 3D Buren’. Plaats van handeling: Utrecht. Een dag rond de drie decentralisaties van 2015 en de gevolgen daarvan voor het werk van alle klantmanagers. Hoe geven andere gemeenten vorm aan de wijzigingen in het sociaal domein? Is er inderdaad sprake van een integrale aanpak? Hoe bevalt het werken in een sociaal wijkteam? Tip: reserveer de datum alvast in je agenda!

Lees meer >
14

Nieuw E-portfolio voor klantmanagers sneller in gebruik

Het E-portfolio voor klantmanagers is vernieuwd. Een serie aanpassingen zorgt ervoor dat klantmanagers het e-portfolio veel makkelijker en sneller kunnen gebruiken.

Lees meer >
03

Samen aan de slag tegen armoede

Armoede is een steeds ingrijpender maatschappelijk probleem in Nederland. Steeds meer mensen zitten langdurig in armoede en hebben problematische schulden. Divosa, Sociaal Werk Nederland (tot 1 juni 2016: MOgroep) en de Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK) organiseren 15 regionale bijeenkomsten voor sociaal werkers en klantmanagers met als doel: vanuit verschillende disciplines armoede en schulden duurzaam aanpakken.

Lees meer >
03

KenMe: Kennisontwikkeling, alleen voor klantmanagers

Vorig jaar is Peter Staal begonnen met de opbouw van de community KenMe, een platform waar klantmanagers werk en inkomen elkaar het hemd van het lijf kunnen vragen over de alledaagse praktijk. Zonder pottenkijkers.

Lees meer >

februari 2016

25

De weg naar certificering van klantmanagers

De Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK) wil een systeem opzetten voor het certificeren en registreren van klantmanagers. Een aantal gemeenten draait proef hiermee. De BvK en Divosa trekken samen op om nog in 2016 de certificering en registratie te lanceren. Divosa ondersteunt de BvK en de pilotgemeenten vanuit het programma Effectiviteit en Vakmanschap. Tijdens de themabijeenkomst op 31 maart praten BvK-leden mee over dit onderwerp.

Lees meer >